Leuven pakt ‘trillende’ betonbanen aan, te beginnen met de Koetsweg

Koetsweg Kessel-Lo
Een oneffen wegdek, zwaar verkeer dat huizen doet trillen: tal van Leuvense straten zijn destijds aangelegd met betonplaten en dat geeft hinder. “De stad Leuven start een herstelprogramma om afgeleefde betonbanen versneld aan te pakken", zegt schepen van Openbare Werken Dirk Vansina (CD&V).

Heel wat straten in Leuven zijn een zestigtal jaar geleden met betonplaten aangelegd. Die platen hebben op tal van plaatsen hun levenseinde bereikt: ze beginnen te verzakken en af te brokkelen. Op sommige plaatsen is ook de voeg tussen de platen verdwenen. Het toenemend en steeds zwaarder wordend verkeer op Leuvense wegen zorgt voor een extra belasting. De gevolgen laten zich op verschillende plaatsen voelen: de betonbanen veroorzaken geluidsoverlast en op sommige plaatsen ook trillingen. Voor fietsers is de slechte staat van het wegdek allerminst een pretje.

Hinder wegnemen

Om specifiek in te spelen op de problematiek van de betonwegen start de stad Leuven een herstelprogramma, waarmee de straten versneld kunnen worden hersteld. “Via dit herstelprogramma willen we omwonenden van betonwegen snel een oplossing aanbieden. Door de betonplaten te herstellen en zo nodig te vervangen, nemen we de meest voorkomende hinder weg. Zo gaan we sneller dan wanneer we de straten volledig opnieuw zouden moeten aanleggen", zegt schepen van Openbare Werken Dirk Vansina (CD&V).

Busroutes prioritair

Betonplaten in de straten die sterk zijn gebarsten en verbrokkeld worden volledig vernieuwd, andere worden hersteld. Met de tijd zijn holtes ontstaan onder de betonplaten waardoor de platen schommelen en trillingen veroorzaken. Die holtes worden opgevuld zodat de platen weer stabiel liggen. Daarna worden de betonplaten egaal geschraapt en de voegen opgevuld. De eerste straat op de planning van het herstelprogramma is de Koetsweg in Kessel-Lo. Die werken zouden na de zomervakantie van start kunnen gaan. De stad zal de afgeleefde betonwegen in Leuven en deelgemeenten vervolgens een voor een aanpakken. Straten waar bussen door rijden, krijgen prioriteit omdat de hinder daar het grootst is.

Lees meer over