Leuven mikt op 2.000 laadpalen in de komende jaren

12 mei 2022 | 12u19 | Gepost door passepartoutle…
Leuven mikt op een vertienvoudiging van het aantal laadpalen.

De switch van rijden op fossiele brandstoffen naar elektrische wagens is volop bezig, zo blijkt uit een onderzoek van automerk Polestar. Blijft de vraag: zullen er wel voldoende laadpalen zijn in de toekomst? Leuven mikt alvast op een vertienvoudiging van de huidige openbare laadinfrastructuur. (Tekst: Bart Mertens)

In opdracht van het elektrische automerk Polestar werd er zopas een enquête uitgevoerd bij 198 inwoners uit Vlaams-Brabant. Daaruit blijkt dat één op vier autobestuurders bereid is om bij een volgende aankoop voor een elektrisch voertuig te gaan en bij mensen tussen 35 en 54 jaar is er zelfs sprake van 36%. Conclusie? Steeds meer mensen tonen interesse in elektrisch rijden, al blijft het percentage eigenaars van elektrische wagens in Vlaams-Brabant momenteel nog steken op 2%. Zoals verwacht zijn de aankoopprijs en de (beperkte) actieradius twee factoren die mensen er nog van weerhouden om te investeren in persoonlijke duurzame mobiliteit. Toch ziet automerk Polestar een groot potentieel voor de toekomst.

Lies Eeckman, Managing Director van Polestar België: “16% van de Vlaams-Brabanders reed al eens met een elektrische wagen en die eerste ervaring wordt vaak positief beoordeeld. Gemiddeld geeft 3O% een score van 8 op 10 of meer. Het is opvallend hoe prijs zowel een voor- als tegenargument kan zijn om voor een elektrische wagen te kiezen. Dat wijst op verwarring bij de consument. De kost van een wagen is meer dan een aankoopprijs alleen. Het spreekt voor zich dat de laadinfrastructuur verder uitgerold moet worden want het aantal elektrische wagens op de weg stijgt razendsnel en ook plug-in hybride wagens moeten publiek kunnen laden. Maar we mogen ons niet blindstaren op het aantal publieke laadpalen...Vlaams-Brabant een zeer residentiële provincie waar velen de mogelijkheid hebben om thuis een laadpaal te installeren.”

Grote uitdaging

In Leuven is dat laatste gegeven toch niet voor iedereen een evidentie. Wie bijvoorbeeld in een rijhuis woont, mag niet zomaar een laadpaal voor de deur installeren en een kabel vanuit je woning over het voetpad laten lopen, is ook geen optie wegens een belemmering van de algemene toegankelijkheid. Meer laadinfrastructuur op het openbare domein lijkt een optie maar de stad Leuven staat wat dat betreft voor een uitdaging. Momenteel zijn er zo’n 200 laadpunten en dat aantal moet de komende jaren sterk de hoogte ingaan. “We beseffen dat we voor een grote uitdaging staan”, klinkt het bij de stad Leuven. “We gaan samen met de Vlaamse overheid potentiële locaties voor extra laadinfrastructuur in kaart brengen maar mogelijk gaat het om een vertienvoudiging. We zullen het goede ritme moeten zoeken tussen de toenemende populariteit van de elektrische wagen en de benodigde laadinfrastructuur om die wagens te voorzien van energie. Nu is het wel zo dat we als stad niet afstappen van onze visie dat laden op privéterrein de prioritaire optie is wat ons betreft. Het stadsbestuur blijft ook werk maken van elektrische deelmobiliteit, een domein waarin al inspanningen werden geleverd de voorbije jaren. Elektrische mobiliteit moet toegankelijk zijn voor iedereen. Het is trouwens niet de bedoeling om de wagen uit het straatbeeld te krijgen maar het is wel de bedoeling om het aantal wagens jaar na jaar te verminderen. Dat is belangrijk in de ‘modal shift’ van de wagen naar de fiets en het openbaar vervoer die al enkele jaren aan de gang is in Leuven, met succes overigens.”

Feit is dat de helft van de respondenten in het onderzoek in opdracht van Polestar van mening is dat er in hun gemeente of stad in Vlaams-Brabant momenteel onvoldoende publieke laadpalen worden aangeboden. Het wordt een hele klus voor het Leuvense stadsbestuur om die extra laadinfrastructuur de komende jaren te realiseren in samenwerking met een aanbieder van laadpalen. Bedoeling is om één aanbieder alle laadpalen te laten plaatsen in één concessie voor de vervoersregio Leuven. Die aanbieder is er nog niet en de conclusie is dan ook dat er nog veel werk aan de winkel is om van elektrisch rijden de norm te maken in Leuven.

Lees meer over