Katrien Houtmeyers: "geld voor verlenging shuttledienst beter geïnvesteerd in gratis ondergronds parkeren"

26 februari 2021 | 13u48 | Gepost door redactie
Katrien Houtmeyers
Sinds december 2019 rijden er gratis shuttlebussen tussen parking Vaartkom en het centrum van Leuven. Mede door de coronacrisis daalde het aantal reizigers dat gebruik maakt van de gratis shuttlebussen midden vorig jaar tot net geen 3 reizigers per rit. Daarop besloot het stadsbestuur om op vrijdagen, zaterdagen en koopzondagen 4 uur gratis parkeren in parking Vaartkom aan te bieden tot eind 2020, naar eigen zeggen “om de handel in de heropstart na de coronacrisis te ondersteunen en om parking Vaartkom als randparking te promoten”. Dit bracht evenwel ook geen soelaas en de cijfers bleven slecht. Toch verlengde het stadsbestuur het aanbod tot maart 2021. Prijskaartje? 100.000 euro, maar de 4 uur gratis parkeren werden niet verlengd. Dit stoot op onbegrip bij N-VA: "deze 100.000 euro was beter geïnvesteerd geweest in gratis ondergronds parkeren in het centrum."
shuttle

Katrien Houtmeyers: “We zijn op zich niet tegen de Vaartshuttle, maar als deze niet de gewenste resultaten haalt, moet er bijgestuurd worden. Zeker in de huidige context parkeren bezoekers van het Leuvense handelscentrum liever dichtbij. Dat handelsorganisatie Liefst Leuven uiteindelijk zélf 5.000 gratis ondergrondse parkeeruren is gaan uitdelen aan de bezoekers van het handelscentrum, zegt alles. En als je als stadsbestuur dan toch kiest om enkel in te zetten op de shuttledienst en 100.000 euro investeert in de verlenging ervan, verleng dan minstens ook de flankerende 4 uur gratis parkeren in de Vaartkom. Dat is toch het minimum dat je als stad kan doen, als je je project weer op de rails wil krijgen en daar 100.000 euro belastinggeld van de Leuvenaars aan besteedt?”

“In de commissie handel ondervroeg ik Schepen Geleyns hierover en blijkbaar zou er pas vanaf mei mogelijk opnieuw sprake kunnen zijn van gratis parkeren in parking Vaartkom. Bovendien zal de shuttledienst vanaf dan door de Bondgenotenlaan rijden om de zichtbaarheid ervan te vergroten", aldus Katrien Houtmeyers. Ook gaf de schepen zelf aan dat mensen liever dichtbij parkeren. “Ondertussen gebeurt er niets om een bezoek aan Leuven zo laagdrempelig mogelijk te maken, iets waar zeker in de huidige moeilijke economische context nood aan is. Leuven is de grootste centrumstad van Vlaams-Brabant en moet goed bereikbaar zijn voor iedereen, ook zij die niet met de fiets, te voet of met het openbaar vervoer komen. Wat ons betreft had het stadsbestuur de 100.000 euro die ze heeft betaald voor de verlenging van de shuttledienst tussen de Vaartkom en het centrum van Leuven dan ook beter geïnvesteerd in (minstens tijdelijk) een uurtje ondergronds parkeren in het stadscentrum. Dit geldt des te meer nu het stadsbestuur de flankerende 4 uur gratis parkeren in de Vaartkom die er, naar eigen zeggen, toe strekten de Vaartkomparking te promoten, niet heeft verlengd.”

Lees meer over