J.P. Minckelersstraat blijft strijden voor leefbare buurt

15 november 2021 | 12u00 | Gepost door annpeeters
minckelersstraat
Sinds de invoering van het circulatieplan in Leuven, krijgt de J.P. Minckelersstraat heel wat extra verkeer te slikken. Op een gemiddelde weekdag passeren er bijna 3000 auto’s door de woonbuurt.
De bewoners maken zich grote zorgen over de leefbaarheid van hun straat en lieten dat ook al verschillende keren horen aan het stadsbestuur. 

De J.P. Minckelersstraat, de verbindingsstraat tussen de Diestsestraat en de Vaartstraat, kreunt sinds enkele jaren onder het steeds drukker wordende auto- en vrachtverkeer. Het circulatieplan en het grote vernieuwingsproject van het achterliggende Vaartkomgebied zorgen voor een pak meer gemotoriseerd verkeer in de straat. De bouwplannen voor de nieuwe site Nieuw Leuven voorspellen ook niet meteen minder verkeersdrukte in de straat. Nu de stad plannen heeft om de straat opnieuw in te richten voor de aanleg van een buslijn, die bovenop het drukke autoverkeer, nog eens tot 12 bussen per uur door de straat zal jagen, is het voor de buurt genoeg.  De situatie is er nu al ronduit gevaarlijk voor voetgangers, fietsers en bewoners.

De Minckelersstraat wordt voor- en naschools druk gebruikt door honderden (jonge) fietsers die vanuit Wijgmaal, Wilsele en Kessel-Lo naar de Leuvense scholen komen. De combinatie van de fietsers en de vele auto’s zorgt voortdurend voor levensgevaarlijke situaties. De buurt ziet de komst van de drukke buslijn dan ook absoluut niet zitten en vraagt de stad om dringend werk te maken van alternatieven voor een veilige en leefbare buurt.

De komst van Nieuw Leuven is een ideaal moment om de hele buurt te herdenken en leefbaarder te maken. Het buurtcomité hoopt om samen met de stad constructief te zoeken naar een duurzame oplossing voor de veiligheid en leefbaarheid in de straat. Met gerichte ingrepen als bredere stoepen, meer groen, verkeersremmers,…. kan de leefbaarheid in de straat aanzienlijk verhogen. Voor de komst van de buslijn is net het tegenovergestelde nodig: de bomen moeten gekapt worden, de stoepen zullen nog onveiliger worden en de straat zal herschapen worden in een semi-snelweg. Druk verkeer zorgt trouwens niet alleen voor gevaarlijke situaties maar heeft ook een grote impact op omgevingsfactoren zoals geluidsoverlast en luchtkwaliteit.

Op zaterdag 20 november 2021 toont de buurt met twee zelfgemaakte bussen (op ware grootte) aan dat de straat absoluut niet geschikt is voor een drukke buslijn. De bewoners geven ook graag meer info over hun alternatieven voor een leefbare straat en stad.

Lees meer over