Ingrijpende vernieuwingswerken aan sporenbundel M

1 juli 2021 | 12u08 | Gepost door casperstouthuy…
Ridouani, Gilkinet, Cornillie, Pauwels en Gilson bij de vernieuwe bundel M
Op dit ogenblik voert Infrabel grote infrastructuurwerken uit aan sporenbundel M, gelegen op een steenworp van het station van Leuven. Het oude sporencomplex was danig verouderd en een grondige optimalisatie drong zich op. De spoorvernieuwing kadert in het Boost Plan waarmee de federale regering het goederenverkeer per spoor wil verdubbelen tegen 2030. “Deze investering is goed voor onze werkgelegenheid, voor onze economie en voor het klimaat.”

De nieuwe sporenbundel M is een verzameling van verschillende sporen parallel naast elkaar die fungeren als een soort van pechstrook voor treinen. In geval van calamiteiten op het spoor kunnen treinen in de bundel van het hoofdspoor afslaan of er kunnen wagons en treinen opgesteld worden. Concreet omvat de nieuwe bundel elf sporen. Op het langste spoor kunnen treinen tot 740 meter rijden. Hiermee luistert Infrabel naar Europa en de spoorondernemingen die aandrongen op de constructie van dergelijk rijpad.

Strategische locatie

Dat Infrabel en de federale regering zeven miljoen euro pompen in de omvorming van het sporencomplex aan Leuven is geen toeval. Dagelijks passeren er in Leuven ongeveer vierhonderzestig reizigerstreinen en veertig goederentreinen. “Met het Boost Plan willen we het goederenverkeer tegen 2030 verdubbelen van 9% naar 16%”, vertelt minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo). “De investeringen aan bundel M zijn cruciaal in dit streven. De omvorming maakt dat er langere goederentreinen kunnen passeren op deze spoorlijn, die strategisch gelegen is voor de haven van Antwerpen en voor heel Europa.” Daarnaast heeft de investering ook een ecologisch voordeel. “Elke extra goederentrein op het spoor betekent minstens vijftig vrachtwagens minder op de weg”, laat Gilkinet nog weten.

Mobiliteit van de toekomst

De burgemeester van Leuven, Mohamed Ridouani (Vooruit), reageert enthousiast op het bouwproject: “Het Leuvense spoorknooppunt is een van de cruciale draaischijven voor het Belgische spoornetwerk, zowel voor passagiers- als goederentreinen. De investeringen aan bundel M betekenen een capaciteitsverhoging waardoor we meer vrachtwagens van de baan kunnen halen. Zo bouwen we samen aan de multimodale en duurzame mobiliteit van de toekomst.” De vernieuwingen aan de sporen passen ook in het project Leuven 2030 waarmee de stad streeft naar een klimaatneutrale toekomst. Daarbij komt nog de aanstaande ontwikkeling van het wetenschapspark Leuven Noord. “Veel uitstoot is gerelateerd aan transport en op het wetenschapspark willen we extra focussen op duurzame mobiliteit”, aldus Ridouani.

De vernieuwde sporenbundel M is operationeel in het voorjaar van 2022. Ondertussen onderzoekt Infrabel de haalbaarheid voor de constructie van andere lange uitwijksporen.

Lees meer over