Hoe je stem sparen tijdens het dragen van een mondmasker

stem mondmasker
Het dragen van een mondmasker kan nefaste gevolgen hebben voor je stem. Graag belicht Linde Myncke deze kant en geeft ze tips mee hoe je beter voor je stem kan zorgen in deze periode waarin het dragen van het mondmasker in nog meer situaties vanaf vandaag verplicht wordt.

“Zodra duidelijk was dat mondmaskers voor velen zoals de contactberoepen, verplicht werden, groeide mijn bezorgdheid over de mogelijke negatieve gevolgen van een verkeerd stemgebruik”, zegt Linde. “Die bezorgdheid werd bevestigd door de uiteenlopende ervaringen met het mondmasker die ik hoorde van meerdere mensen uit verschillende sectoren. Bij navraag in haar eigen netwerk reageerden onder andere leerkrachten, ondernemers uit de wellness & beauty-sector. Ook verscheen er een artikel vanuit de logopedisten die hun bezorgdheid uitten. En zeker nu met de verstrengde maatregelen voel ik de noodzaak om gebruikers attent te maken op mogelijke negatieve gevolgen.”

Het langdurig dragen van een mondmasker kan namelijk negatieve gevolgen voor de verstaanbaarheid hebben en is belastend voor de stem. 

“Het grote gevaar is dat je het niet door hebt. Ik wens een oproep tot zelfzorg te doen, aan diegenen die het vaak dragen en veel dienen te praten. Want bij een langdurig verkeerd stemgebruik en een slechte stemhygiëne kunnen er grote (medische) stemproblemen ontstaan.

Want een beetje hees zijn of wat weinig lust om te spreken, een kriebel die moeilijk weg te slikken valt, dat is toch helemaal niet zo erg, denken velen. En toch! Bij langdurige overbelasting van de stemorganen kan er wel degelijk serieuze schade ontstaan, zoals bijvoorbeeld een ontsteking of zelfs stemknobbels.

Besef dat dit vermeden kan worden door heel eenvoudige tips, oefeningen en technieken. 

Hier heb je er enkele:

  • Drink regelmatig
  • Zorg er voor dat je meerdere keren per dag verse lucht inademt
  • Wissel regelmatig van masker.
  • Warm je stem op voor je aan je shift begint. Zangers starten hun optreden ook niet op een koude stem. Zo kan je bijvoorbeeld ‘hummen’.
  • Dankzij de buikademhaling adem je ten eerste meer zuurstof in en ten tweede geeft dit ook meer rust. Een borstademhaling wordt vaak gelinkt aan stresssituaties
  • Adem zoveel mogelijk in via je neus. Inademen via de mond zuigt het mondkapje tegen je lippen aan.
  • Vermijd een druk in je keel. Keeldruk ontstaat vaak wanneer we luider willen praten. Echter is dit een verkeerde techniek wat stemproblemen in de hand kan werken.

En tips voor een betere verstaanbaarheid:

  • Wees je bewust van je spreekrichting en maak gebruik van de techniek van projectie.
  • Articuleer en praat trager
  • De buikademsteun zorgt voor een beter volume zonder dat je je de druk in je keel verkeerdelijk opvoert. Deze techniek wordt oa door acteurs, zangers en muziekanten die blaasinstrumenten bespelen gebruikt.

Wie is Linde Myncke?

Oprichtster van A+ Muze, en met een theatrale achtergrond focust ze voornamelijk op het non-verbaal ondersteunen van je boodschap. Door ook jouw boodschap non-verbaal te versterken kom je geloofwaardiger en krachtiger over.

Als mama van 2 jonge kinderen (4 en 1 jaar) werd ze geconfronteerd met het plots thuis zijn. Het verwerken en begrijpen van wat er gaande was toen de corona crisis op zijn hoogtepunt zat, heeft tijd nodig gehad. Ze zag verschillende ondernemers in actie schieten terwijl ze zelf stilviel en de zorg voor de kinderen op zich nam.

Pas toen in april duidelijk werd dat het dragen van het mondmasker voor meerdere beroepssectoren zoals: leerkrachten, kappers, winkeliers, horeca, verplicht werd, kon ze tot actie overgaan. Ze stelde zich de vragen: Wat kan ik doen? Welke kennis en vaardigheden heb ik om hier mijn maatschappelijk steentje in bij te dragen?

Foto: Linde
 

Lees meer over

Ook interessant