Hoe is ’t?’ Hogeschool UCLL belt al haar starters

13 november 2020 | 10u14 | Gepost door annpeeters
ucll campus Proximus
Alle studenten die in september bij hogeschool UCLL startten, worden de komende weken opgebeld door een speciaal daartoe aangeworven team van jong-afgestudeerden. Ze polsen hoe het studeren loopt, het online les volgen, maar ook – en vooral – hoe het écht met hen gaat.

De eerste lockdown had afgelopen zomer geen negatief effect op de studieresultaten en slaagpercentages van de UCLL-studenten. Het ging op dat moment echter om studenten die al een academiejaar achter de rug hadden, een netwerk hadden opgebouwd en zich een studiemethode hadden kunnen eigen maken. Dat is nu helemaal anders. Ine Geerts, Studentenbeleid UCLL: “De nieuwe studenten die in januari examens dienen af te leggen, hebben slechts een beperkte tijd op de campus kunnen doorbrengen. Dat heeft gevolgen voor hun studiemotivatie. En nu we minstens tot 1 december volledig online moeten gaan en het aantal sociale contacten nog meer beperkt is, weegt dat extra zwaar.”

UCLL heeft altijd al veel aandacht besteed aan studie- en studentenbegeleiding; er is dus een ruim aanbod. Ine Geerts: “We merken echter dat die luttele weken die onze nieuwe studenten op de campus konden doorbrengen, veelal niet genoeg waren om hen de weg te doen vinden naar ondersteuning.”

Blij met het telefoontje

Hier doet ‘UCLL COnnect’ zijn intrede. Lisa, Tine, Yano, Loeka, Jens, Vincent, Yorne en Stiene zullen tussen nu en Kerst alle 7.014 nieuwe bachelor- en graduaatsstudenten van UCLL opbellen. Zo’n gesprek begint met een simpele en oprechte ‘Hoe is ‘t?’, maar ze beantwoorden ook algemene informatieve vragen en verwijzen studenten door naar een UCLL-medewerker, indien nodig.

Yano Truyers, 24 en UCLL-alumnus Sociale Readaptatiewetenschappen: “Soms zijn dat korte gesprekjes, maar er zijn ook de langere verhalen. Dan biedt je een luisterend oor en legt tussendoor een link met de steun die UCLL kan bieden. De drempel om zelf naar die begeleiding te stappen, blijkt vaak nog hoog.” Ook Lisa De Prins, 27 en alumnus Sociaal Werk is ondertussen zowat een week telefoons aan het doen: “Studenten appreciëren het echt wel, merk ik. Ze vinden het een rare periode en zijn blij dat ze een telefoontje krijgen van de hogeschool.”

Team COnnect

De hogeschool wierf voor dit project speciaal 8 jong-afgestudeerden aan. UCLL’s dienst Onderwijs & Studenten selecteerde hen uit 35 kandidaten, o.a. rekening houdende met hoe vlot ze communiceren en hoe sociaal en empathisch ze zijn. Véronique Punie, projectverantwoordelijke UCLL COnnect, begeleidt het team: “Het is weliswaar niet de bedoeling dat ze zelf studenten gaan begeleiden of problemen gaan oplossen, maar deze kwaliteiten zijn nodig om van het telefoontje ook een verbindend gesprek te maken.” Het team kreeg daarbovenop ook een korte opleiding over wat een luisterende, coachende houding inhoudt; hoe ze kunnen reageren in een complexe situatie; welke deontologische code gehanteerd wordt etc.

Leren uit de gesprekken

Het team is gebonden aan discretieplicht, vergelijkbaar met het beroepsgeheim bij psychologen. Elke student die gebeld wordt, kan dus open en in alle vertrouwen het gesprek aangaan. De algemene informatie die uit het gesprek naar boven komt, wordt wel bijgehouden. Ine Geerts: “Als bepaalde thema’s vaak aan bod komen, voorzien we daarrond extra online sessies voor alle studenten. En we gaan natuurlijk met al die info aan de slag om onze dienstverlening nog beter aan te laten sluiten op wat onze studenten nodig hebben in deze tijden.”

Lees meer over