Het Overleg Buurtcomités Kessel-Lo vraagt zone 30 als norm in heel Kessel-Lo

zone 30
Stad Leuven plant een uitbreiding van de zone 30 in Kessel-Lo. Het OBK heeft een voorstel overgemaakt aan het stadsbestuur waarmee die uitbreiding vorm kan krijgen. Verder hebben ze nog een 18 bladzijden tellende lijst overgemaakt met pijnpunten die aangepakt moeten worden. Ze vragen het stadsbestuur om er dringend werk van te maken.

"Doordachte beleidsplannen zijn absoluut noodzakelijk maar de trage vooruitgang van projecten in Leuven frustreert ons. Als het gaat om verkeersveiligheid is treuzelen zelfs ronduit onverantwoord", zegt Piet Van Meerbeek, woordvoerder van Overleg Buurtcomites Kessel-Lo. 

Het OBK is al sinds 2007 een fervente pleitbezorger van een doordacht mobiliteitsbeleid in Leuven. "We vragen al sinds het begin een mobiliteitsplan dat de trajecten en manieren van verplaatsing door Kessel-Lo in een duurzame richting stuurt. We hebben er lang op moeten wachten maar we zijn blij dat de opmaak van zo'n plan nu eindelijk van start is gegaan. Maar plannen hoeft niet altijd te botsen met snel ingrijpen  Als het gaat om verkeersveiligheid, dus om mensenlevens, dan is treuzelen en uitstellen onverantwoord."

Na enkele overlegvergaderingen in 2019 hebben het stadsbestuur en het OBK samen beslist dat de Kesselse buurtcomités een aantal voorstellen zouden doen van zogenaamde 'quick wins', ingrepen die relatief snel kunnen en die geen verschuiving van het verkeer van een straat naar een andere veroorzaken. "Denk aan beveiliging van een kruispunt met bloembakken of ander tijdelijk straatmeubilair, nieuwe zebrapaden, andere signalisatie... De stad was het met ons eens dat dat soort ingrepen niet hoefde te wachten op het mobiliteitsplan. Op 13 juli 2019 heeft het OBK haar "quick-winplan" bezorgd aan het stadsbestuur. Bovendien kwam het OBK op 1 mei 2020 met een voorstel om de uitbreiding van de zone 30 die voorzien was in het meerderheidsakkoord vorm te geven. De stad heeft dat voorstel ook formeel goedgekeurd als nieuw beleid."

"Helaas, bijna een jaar na ons zone 30-plan en meer dan anderhalf jaar na ons quick-winplan is er nog steeds bijzonder weinig veranderd op het terrein. Van de voorgestelde snelle ingrepen is bedroevend weinig gerealiseerd. De gevaarlijke kruispunten en oversteekplaatsen blijven even gevaarlijk als toen. Bovendien horen we dat de uitbreiding van de zone 30, aanvankelijk in het vooruitzicht gesteld voor begin 2021, en daarna beloofd voor de zomer, wellicht opnieuw vertraging oploopt."

Het OBK verbaast zich over zoveel traagheid. "De wittebroodsweken van het huidige schepencollege zijn al even voorbij. Het is tijd voor resultaten. Wanneer worden onze Leuvense beleidsmakers wakker en komen de eerste verwezenlijkingen op het terrein?"

Volgens schepen van Mobiliteit Dessers komt de zone 30 er deze zomer al in heel Kessel-Lo, met uitzondering van de steenwegen, de Eenmeilaan en de ring. Volgend jaar volgt er een heel mobiliteitsplan voor Kessel-Lo. 

Lees meer over