Fair Enough!: een campagne tegen sociale druk om alcohol te drinken

27 oktober 2021 | 08u37 | Gepost door annpeeters
ab inbev

Wat is het juiste antwoord als iemand aangeeft dat het ‘even genoeg’ is geweest met bier drinken – of vandaag meer zin heeft in een gin-tonic zonder gin? FAIR ENOUGH. Initiatiefnemer LAZARUS wil dat antwoord op de lippen krijgen van iedereen die op stap gaat. Dat is nodig, want de sociale druk om veel alcohol te drinken blijft groot – vooral bij jongeren. 

Binnen LAZARUS slaan AB InBev Foundation, de stad Leuven en partners de handen in elkaar. LAZARUS is een ‘smart-drinking pilootproject’ dat onverantwoorde alcoholconsumptie in de stad Leuven tegen 2022 met 10% wil doen dalen. Om die ambitie waar te maken, geeft LAZARUS het startschot aan FAIR ENOUGH. Dat project wil overmatig gebruik van alcohol ombuigen naar slim omgaan met alcohol – op een manier die jongeren aanspreekt. Generation M op radiozender MNM zet er volop mee de schouders onder. 

“FAIR ENOUGH komt op het juiste moment: er zijn weer fuiven mogelijk, en je kan zonder beperkingen opnieuw op café. Je voelt en ziet de knaldrang. We zien elke dag jongeren zoeken naar het evenwicht tussen genoeg en te veel alcohol. Sociale druk kan ervoor zorgen dat je toch toegeeft en te veel alcohol drinkt: met nefaste gevolgen, ook voor je gezondheid. FAIR ENOUGH nodigt uit om het plezant te houden, om verstandig om te gaan met alcohol en dat doe je door op tijd ‘nee’ te zeggen”, zegt burgemeester Ridouani.

“Dat ‘nee’ zeggen moeilijk is, zien we op onze spoeddiensten”, zegt Marc Sabbe, kliniekhoofd Urgentiegeneeskunde aan de UZ Leuven. “Elke dag vangen we jongeren op die veel te veel hebben gedronken. Met elk van hen gaan we in gesprek zodra het kan. Sociale druk wordt vaak aangehaald als reden voor overmatig drinken. Dit project geven we met plezier de volle steun. Als je weet dat je vrienden het FAIR ENOUGH vinden dat je even niet meedrinkt, wordt het een pak makkelijker om nee te zeggen.”

“Ook als brouwer zetten wij in op verantwoorde consumptie. Geen zin in alcohol? FAIR ENOUGH. Voor ons is het belangrijk dat elk moment met alcohol een aangename ervaring is zowel voor de consument als voor zijn of haar omgeving. Met onze smart drinking goals nemen we onze verantwoordelijkheid door consumenten keuzes aan te bieden zoals een gewoon pintje maar ook heel veel verschillende niet-alcoholische bieren. Daarnaast informeren we heel transparant via onze bieretiketten onder andere met specifieke consumptie aanbevelingen. We initiëren ook samenwerkingen zoals de FAIR ENOUGH campagne om de sociale normen rond alcoholgebruik te veranderen”, zegt Cybelle-Royce Buyck, VP Legal & Corporate Affairs Europa bij AB InBev, “De kracht van het Lazarus project bestaat uit de 360° aanpak in samenwerking met de Stad Leuven en andere lokale partners op projectbasis en dit maakt echt het verschil.”

FAIR ENOUGH – DE CAMPAGNE 

Wie volgende week uitgaat in Leuven kan er niet naast kijken. Via een postercampagne, bierviltjes, social posts en een straffe samenwerking met de interactieve radioshow Generation M (op jongerenzender MNM) wordt FAIR ENOUGH gelanceerd.

Tijdens de herfstvakantie pakt Generation M het onderwerp langs alle kanten vast. Jongeren, experts en artsen zullen ‘on air’ vrij praten over hun gevoelens en ervaringen met alcohol. Niks is taboe of blijft onbesproken. Op de toog van Generation M staan onderwerpen te wachten als groepsdruk en drinken, gedeelde verantwoordelijkheid en verantwoord omgaan met alcohol.

Ook de Leuvense horeca sluit zich aan bij FAIR ENOUGH. Vorig weekend volgden de teams van een paar Leuvense cafés een training in verantwoord schenken en zijn ondertussen ‘FAIR ENOUGH compliant’: Villa Artois, De Kroeg, De Prof, Bardot.  Bij die selectie stopt het niet. Ook de medewerkers van heel wat andere horecazaken zullen de komende maanden de training doorlopen. 

Een kleine, maar fijne extra is dat FAIR ENOUGH ook een nieuw gebaar aanreikt. Door met één hand een “tussen haakjes” gebaar te maken (met wijs- en middelvinger), bestel je een alcoholvrije pint. 

campagne

Lees meer over