Eerste patiënten met gehoorimplantaat worden digitaal opgevolgd

27 september 2022 | 12u18 | Gepost door annpeeters
patient
Voor het eerst testen artsen en audiologen van UZ Leuven telemonitoring bij patiënten die een cochleair implantaat kregen voor de behandeling van hun gehoorverlies.

Dankzij een nieuwe app kunnen patiënten digitaal opgevolgd worden en hoeven ze minder vaak op controle te komen in het ziekenhuis. De overheid erkent de opvolging via de app als een vorm van digitale zorgverlening, waardoor die binnenkort wordt terugbetaald.

Mensen met ernstig gehoorverlies waarbij klassieke hoorapparaten niet of onvoldoende helpen, kunnen als alternatief kiezen voor een cochleair implantaat. Dat gehoorimplantaat wordt via een ingreep in het binnenoor (slakkenhuis) geplaatst en stimuleert de gehoorzenuw elektrisch.

Wereldwijd hebben ongeveer 1 miljoen mensen een cochleair implantaat. In België zijn dat er ruim 5.000 en jaarlijks komen er zo’n 500 bij.

Digitale opvolging via app

Gebruikers van een cochleair implantaat moeten levenslang medisch opgevolgd worden en regelmatig op controle komen in het ziekenhuis. Een nieuwe digitale toepassing maakt het mogelijk om de opvolging deels van thuis uit te doen. Dat opent een nieuw zorgpad voor de gebruikers, die nu kunnen kiezen voor verdere opvolging in het ziekenhuis of thuis.

Prof Verhaert

Prof. dr. Nicolas Verhaert, neus-keel-oorarts en hoofd-halschirurg in UZ Leuven: “Al meer dan twintig patiënten van UZ Leuven werkten mee aan een pilootproject om deze nieuwe vorm van telemonitoring te testen. De standaard-app die aan het gehoorimplantaat gekoppeld is, werd uitgebreid en maakt nu allerlei functionele testen en klassieke vragenlijsten van op afstand mogelijk. Zo kunnen de audiologen en ikzelf via de app het gehoor van de patiënt evalueren, nakijken of het implantaat nog goed werkt en de patiënt feedback geven. De meeste problemen kunnen via de app opgelost worden. De app laat toe te identificeren welke patiënten een fysieke afspraak in het ziekenhuis nodig hebben.”

Arthur

Student Artuur (19) maakt al gebruik van de toepassing en is enthousiast: “Ik vind de app handig: mijn gehoorimplantaten kunnen nauwgezet worden opgevolgd zonder dat ik naar UZ Leuven moet afreizen. Naast de tijdswinst is het ook aangenaam om de testen thuis te kunnen uitvoeren, wanneer het mij het beste uitkomt. Voor mij is het zeker een blijver.”

Terugbetaling vanaf 1 oktober 2022

Door de coronapandemie geraakte de digitale zorgverlening (of e-health) in een stroomversnelling. Telefonische of videoconsultaties bij de huisarts werden bijvoorbeeld al snel terugbetaald.

De Vlaamse overheid kondigde onlangs aan dat ook digitale zorg via de centra voor ambulante revalidatie in aanmerking komt voor terugbetaling, en dit vanaf 1 oktober. In die context kan de telemonitoring van cochleaire gehoorimplantaten bij patiënten in een Vlaams revalidatiecentrum (waaronder UZ Leuven) binnenkort worden terugbetaald.

Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Hilde Crevits: “Technologie en innovatie bieden almaar meer ondersteuning voor patiënten. Deze nieuwe app is daar een sterk voorbeeld van. Vlaanderen heeft dan ook de ambitie om dé Europese hotspot voor medische technologie en kwaliteitsvolle zorg te worden. We doen dat door werk te maken van samenwerking rond innovatie in de zorg in het belang van een betere zorg voor iedereen.”

Hoe werkt een cochleair implantaat?

Bij mensen die normaal horen, gaat het geluid via de gehoorgang en het middenoor naar het slakkenhuis (cochlea). Daar geven zintuigcellen (haarcellen) elektrische signalen door via de gehoorzenuw naar de hersenen. Wanneer de haarcellen in het slakkenhuis van het binnenoor beschadigd zijn, kan een cochleair implantaat de gehoorzenuw rechtstreeks stimuleren.

Lees meer over