E40 twee avonden en twee nachten volledig afgesloten: ernstige hinder verwacht
Het Agentschap Wegen en Verkeer installeert in de nacht van maandag 17 op dinsdag 18 juni en van dinsdag 18 op woensdag 19 juni vier nieuwe portieken met in totaal 16 RSS-borden over de E40 richting Brussel.
De E40 zal tijdens de werken ‘s nachts volledig afgesloten worden van net voor de afrit van Sterrebeek tot aan het verkeersknooppunt van de E40 met de Brusselse ring (R0) in Sint-Stevens-Woluwe. Er wordt ernstige hinder in de richting van Brussel verwacht, ook vanuit onze regio.
"Zoals alle andere dynamische signalisatie op de Vlaamse snelwegen zullen ook die nieuwe borden aangestuurd worden vanuit het Vlaams Verkeerscentrum. Daarmee zal het weggebruikers waarschuwen voor een file, werkzaamheden of incidenten op hun route, en het verkeer lokaal veiliger maken door tijdelijk een lagere maximumsnelheid op te leggen", zegt Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken.
Ernstige hinder in de richting van Brussel
Het Agentschap Wegen en Verkeer plaatst de vier portieken met rijstrooksignalisatie op twee avonden/nachten:
- Op 17 juni zal het verkeer ter hoogte van Sterrebeek vanaf 21 uur maar een rijstrook kunnen gebruiken. Om 00.30 uur zal de snelweg volledig afgesloten worden en wordt het verkeer omgeleid. Om 5 uur (op 18 juni) wordt de snelweg weer volledig opengesteld
- Op 18 juni gaat de snelweg om 21 uur opnieuw volledig dicht tot 5 uur (op 19 juni). De omleiding van de avond voordien gaat dan om 21 uur al in voege.
Het Verkeerscentrum verwacht ernstige hinder door de afsluiting en de omleidingen. Daarom raadt ze aan de omgeving van Sterrebeek te vermijden tijdens beide avonden/nachten. Bestuurders die de E40 richting Brussel toch moeten gebruiken, worden aangeraden de omleidingen hieronder te volgen.
Omleiding via Leuvensesteenweg (N2) en Woluwelaan (R22)
Zodra de snelweg volledig afgesloten wordt, zullen alle automobilisten die op de E40 richting Brussel rijden de snelweg moeten verlaten via de afrit van Sterrebeek, en via de Mechelsesteenweg (N227) en de Leuvensesteenweg (N2) tot aan de Woluwelaan (R22) omgeleid worden.
Daarna lopen de omleidingen als volgt:
- Bestuurders die de E40 richting Brussel willen nemen, zullen via de Bevrijdingslaan naar de oprit van Kraainem (nr. 20) geleid worden.
- Bestuurders die de buitenring richting Zaventem willen nemen, zullen via de Woluwelaan naar de Henneaulaan kunnen rijden.
- Bestuurders die de binnenring willen nemen, zullen de E40 richting Luik kunnen nemen in Sint-Stevens-Woluwe, om vervolgens aan te sluiten op de binnenring richting Namen/Waterloo.
Vier portieken met 16 RSS-borden
In totaal komen er vier portieken met ‘dynamische rijstrooksignalisatie’ (RSS) over de volledige breedte van de weghelft richting Brussel. Die signalisatie, boven elke rijstrook een apart LED-bordje, geeft de maximumsnelheid aan voor het verkeer op de rijstrook daaronder. Het systeem werkt doorgaans volautomatisch op basis van tellussen in het wegdek in de buurt. Gebeurt er plots een ongeval of valt een voertuig stil met pech, dan zullen de verkeersleiders meteen ingrijpen en de rijstrook in kwestie afsluiten door een rood kruis te afficheren op het LED-bord. Wanneer het verkeer vlot en veilig verloopt, geldt de standaardmaximumsnelheid van 120 km/u. In dat geval toont de rijstrooksignalisatie een groene pijl.