Ann (51) wil handtas verkopen op Facebook, maar oplichters maken haar meer dan 10.000 euro afhandig

Ann Vanmeensel

20 euro: zoveel vroeg Ann Vanmeensel uit Meerbeek vorige zondag op Facebook Marketplace voor haar handtas. Het is daar dat ze uiteindelijk in contact komt met een geïnteresseerde dame, een zekere Sandra Callant uit Anderlecht. Omdat zij vraagt om de handtas te verzenden, vraagt Ann 5,70 euro verzendingskosten en krijgt zij een link van Payconiq doorgestuurd. En het is daar waar alles misgaat.

“Ik klikte op de Payconiq-link en ging ervan uit dat het geld nadien onmiddellijk op mijn rekening zou staan. Maar de vrouw zei dat dit nog wel een dag zou duren. Een uurtje later keek ik toch eens en merkte ik dat er negentien keer 140 euro van mijn rekening verdween was. Het geld was op een Nederlands rekeningnummer doorgestort”, zo vertelt Ann.

Op dat moment was Ann dus 2.660 euro lichter. Maar de dag nadien gingen de oplichters nog een stapje verder. “Ik was al druk in de weer geweest om mijn bank Belfius te verwittigen van de feiten. Ik deed ook een aangifte bij de lokale politiezone HerKo (Herent-Kortenberg), maar toen was mijn geld al verdwenen. In de namiddag kreeg ik een telefoontje van een medewerker van Belfius, via het algemeen nummer van de bank. Althans, de man deed zich zo voor. Hij vroeg mij: ‘Mevrouw Vanmeensel, u bent opgelicht? Klopt dat? Het is al vrij laat nu, maar heeft u nog andere banken?’. Waarop ik hem vertelde dat ik ook een rekening had bij Crelan en dat ik daarnaast het geld van mijn moeder en mijn zoontje beheer. Hij zei dat we alle centen samen op één rekening ging zetten. Ik opende de app van Crelan op zijn vraag en zag hoe hij 7.600 euro van mijn spaarrekening op mijn zichtrekening zette. Ook het geld van de rekening van mijn zoontje probeerde hij over te zetten, maar omdat die slechts 15 jaar is, ging dat niet. Wel schreef de man nog respectievelijk 4.600 en 1.600 euro van de mama van Ann over. Om het geld definitief veilig te stellen maakten we een afspraak: dinsdag om 17 uur in het kantoor van Belfius in Kortenberg”, zegt Ann.

“Om 16.40 uur belde hij mij opnieuw op: hij vertelde dat er een ongeval was in Brussel en dat hij er niet zou geraken. Om 18.15 uur belde hij opnieuw: ‘omdat de afspraak niet is kunnen doorgaan moeten we nog eens 10.000 euro van jouw moeder overzetten op een andere rekening’, klonk het. Zo zouden we haar geld kunnen veiligstellen. Mijn vriend rook onraad toen de man vroeg of er nog gezinsleden zijn wiens rekeningen ik beheer”, aldus Ann, die invalide is en per maand 1.000 euro uitkering krijgt. “Elke euro telt voor mij aangezien ik het al niet breed heb en een 15-jarige jongen moet opvoeden. Mijn zoon had een goed rapport en mijn hart breekt nu ik hem zelfs niet kan belonen. Ik ben alles kwijt”, snikt Ann, die niet bij de pakken bleef zitten en contact opnam met de directeur van de Crelan-bank in Meerbeek. Die kan de 17.200 euro van de moeder van Ann redden. De 2.660 euro is ze sowieso kwijt en ook de 7.600 euro staat momenteel op een rekening in Litouwen. “De kans dat ik die zal terugkrijgen, is erg klein”, klinkt het.

Toch wenst Ann iedereen te waarschuwen. “Dit kan iedereen overkomen. Het is niet gebeurd toen ik iets kocht, maar toen ik iets verkocht. Dat is iets helemaal anders. Ik moet eerlijk zijn: sommige reacties van mensen hebben mij erg geraakt. ‘Stomme geit, stom kalf’. Hoe mensen zó durven reageren, dat begrijp ik niet. Ik deel dit verhaal ook niet op medelijden op te wekken, wel om anderen te waarschuwen. Want deze bende is nog steeds aan de slag. En ze gaan erg gewiekst te werk. Kijk naar mij: ik heb geen rotten bal meer”, besluit Ann.

Het gesprek van Ann
Het gesprek met de oplichters.

Lees meer over