Basisschool Klim-op Nieuwrode wordt een Montessorischool

15 februari 2022 | 15u19 | Gepost door annpeeters
klim-op
De vrije basisschool Klim-op zal haar vestiging Nieuwrode omvormen tot een Montessori-school.  Deze transitie start op 1 september 2022 en duurt tot 1 september 2024.

"Deze tijd geven we onszelf om alle aspecten van het Montessorionderwijs volledig tot in de toppen van onze vingers te beheersen", zegt Kim Geens, Directeur VBS Klim-op. "Tijdens deze overgang worden we bijgestaan door een professioneel team op kind-, klas- en schoolniveau."

Waarom deze keuze?

Het uitgangspunt van de Montessorivisie, ontwikkeld door Maria Montessori (1870-1952), is dat kinderen van nature nieuwsgierig en leergierig zijn. "Kinderen hebben uit zichzelf een sterke behoefte om zich te ontwikkelen, om nieuwe dingen te ontdekken en te leren.  Dit uit zich in de natuurlijke belangstelling van kinderen. Individueel leren, zelfstandigheid, zelfopvoeding, verantwoordelijkheidsgevoel en inzichtelijk leren zijn belangrijke hedendaagse onderwijsprincipes die we integraal terugvinden binnen haar uitgewerkte onderwijsmethode. Daarnaast sluit de montessorivisie nauw aan bij onze huidige graadwerking.  De montessoriaanpak en -materialen zullen nog meer het zelfstandig leren en inzichtelijk werken stimuleren. Een aanpak op maat van het kind ."

Leerinhoud blijft dezelfde, leermethode verandert

De leerinhouden blijven dezelfde, enkel de manier van aanpak zal anders zijn. "Het leer- en leefritme van elk kind staat centraal. Dit is trouwens een van de belangrijkste pijlers van het huidige ZILL-leerplan (Zin in Leren! Zin in Leven!), dat wij als katholieke school blijven hanteren. Wij staan garant voor kwalitatief, goed onderwijs."

Binnen het Montessorionderwijs werkt men met specifieke leermaterialen. Deze stimuleren het zelfstandig werken en het inzichtelijk leren. Ze bieden de leerkracht kansen en een houvast om op maat van elk kinderen te werken. De groepering van leerlingen in onderbouw, middenbouw en bovenbouw is bewust anders dan in het klassieke jaarklassensysteem, maar sluit sterk aan bij onze huidige graadwerking. De bredere leeftijdsgroepen bieden bijzondere leerkansen om de onderwijsprincipes waar te maken. De klemtoon ligt op het individueel leertempo en het ontwikkelproces van elk kind."

De school geeft binnenkort infoavonden over de wijzigingen.