Heraanleg fietspaden in Korbeek-Losestraat en Bierbeekstraat

5 februari 2021 | 13u48 | Gepost door annpeeters
korbeek-losestraat
De gemeenteraad besliste donderdag 4 februari 2021 over de aanleg van meer dan 2 kilometer nieuwe fietspaden in de Bierbeekstraat en de Korbeek-Losestraat. De werken zouden dit najaar al van start kunnen gaan en zouden een jaar duren.

Voor de heraanleg van de fietspaden aan de Korbeek-Losestraat en de Bierbeekstraat heeft het gemeentebestuur een ontwerp laten opmaken. De kostprijs van de werken wordt op 1,6 miljoen euro geraamd, waarvan 90 procent gesubsidieerd wordt door het fietsfonds van de Provincie Vlaams-Brabant. 

Een eerste deel van de werken loopt van de kerk van Korbeek-Lo tot aan de spoorwegbrug. Daar komen geen nieuwe fietspaden maar blijven gewoon de bestaande fietssuggestiestroken. Ook het voetpad blijft onaangeroerd. Het autoverkeer zal er in snelheid worden beperkt tot 30 km/u. Deze snelheid zal gecontroleerd worden via ANPR-camera's aan de hand van trajectcontrole. Het stuk met de fietssuggestiestroken zal doorgetrokken worden tot aan het begin van de nieuwe fietspaden ter hoogte van Bierbeekstraat nummer 174. Ook dit traject wordt zone 30.

Verderop worden de aanliggende fietspaden vervangen en verbreed tot 1,80 meter aan elke kant. Hiervoor wordt de rijbaan aan elke kant versmald met 30 centimeter, tot 5,40 meter en in de bebouwde kom tot 4,90 meter (exclusief goten). Hier zal over het hele traject een snelheidsbeperking van 50 kilometer per uur komen en om de paar honderd meter komen er wegversmallingen om die snelheid af te dwingen.  

De rioleringen die voornamelijk onder het fietspad liggen, bleken na controle nog in voldoende staat. De nutsvoorzieningen zullen moeten aangepast en vernieuwd worden. Over het hele traject worden alle leidingen ondergronds gelegd en komt er nieuwe led*verlichting. De nu reeds beschadigde en verzakte betonplaten op de rijbaan zullen vervangen worden. N-VA Bierbeek had hier de betonplaten liever  vervangen gezien door een nieuw wegdek in asfalt. Omwille van de kostprijs van de werken gaat het gemeentebestuur hier voorlopig niet op in. 

Oppositiepartij Open Bierbeek had op de gemeenteraad enkele bedenkingen bij het plan: "Wij juichen de aanleg van nieuwe fietspaden toe, maar betreuren dat ons eigen voorstel uit 2017 niet werd gevolgd. Toen stelden we immers voor om het voetpad naast de betonnen platen van het Vijverhof in te nemen voor een aanliggend fietspad aan één zijde van de rijbaan. Daarnaast zou deze optie ook een gelegenheid zijn geweest om de aftandse, betonnen platen af te breken en zo de Europese, beschermde natuurgebieden links én rechts van de Bierbeekstraat met elkaar te verbinden. Vandaag loopt de lokale fauna er immers letterlijk met de kop tegen de muur." 

"Een aanliggend fietspad zou veiliger zijn voor de fietsers én zou bovendien de kans bieden om de bestaande snelheidsgrens van 50km/u te blijven hanteren. Een verbindingsweg tussen 2 dorpen een snelheidsbeperking opleggen van 30km/u is in onze ogen te traag en werkt alleen maar frustrerend voor zowel auto- én fietsverkeer"; zegt Open Bierbeek.

De verbindingsweg tussen Korbeek-Lo en Bierbeek is nu een lokale verbindingsweg van het Type 1, een verbindingsweg tussen 2 gemeenten dus, maar volgens schepen van Mobiliteit Cil Cuypers wordt ook dat herbekeken. De Vervoerregelraad en de Vlaamse regering zijn momenteel de wegcategorisering helemaal aan het herbekijken en de gemeenten moeten vervolgens de wegcategorisering aanpassen. Men gaat het dan alleen nog maar hebben over bovenlokale wegen en lokale wegen en geen onderscheid meer maken in de verschillende types. In dat opzicht wil de gemeente er nu zelf al voor zorgen dat de snelheid op deze straat naar beneden gehaald wordt. 

"Tenslotte hebben wij bezwaar op de beslissing om de rijbaan te versmallen tot 5,40m en in de bebouwde kom zelfs tot 4,90m. Op die manier wordt de afstand tussen elkaar kruisende voertuigen immers wel heel erg klein. Voor elkaar kruisend busverkeer wordt de afstand zelfs minder dan 30 cm(!), als we al aannemen dat ze hierbij met de wielen tot tegen de stoeprand rijden."

Lees meer over