Nieuwe secundaire school vanaf 1 september 2020

Ann Peeters
1 week geleden
door Ann Peeters

Vanaf 1 september 2020 opent in Kessel-Lo een fonkelnieuwe secundaire school met een revolutionair schoolconcept. Inschrijven voor de Nova kan vanaf nu.

De oorsprong van dit initiatief ligt niet enkel in het plaatstekort binnen de Leuvense secundaire scholen, maar zeker ook in de noodzaak aan een nieuw onderwijsconcept.

Een ontwerpteam binnen GO! scholengroep Huis 11 heeft in samenspraak met leerlingen, leerkrachten, onderwijsmensen en wetenschappers dit concept tot in detail uitgewerkt. Ook experts buiten het onderwijs werden bij het ontwerp betrokken.
GO! scholengroep Huis 11 heeft budgetten verkregen van stad Leuven en het GO! Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap om een nieuwbouw te realiseren op de scholencampus. “Begin 2020 schrijven we een wedstrijd uit voor architectenbureaus om het gepaste ontwerp te maken voor dit schoolconcept”, vertelt Kaat Vandensavel, algemeen directeur van GO! scholengroep Huis 11.

Voor leerlingen van 12 tot 18 jaar

De Nova wil op 1 september van start gaan met maximaal 100 leerlingen in het eerste jaar van het middelbaar onderwijs en zal aansluitend uitgroeien tot een volwaardige secundaire school waar leerlingen terecht kunnen van 12 tot 18 jaar. Voor de locatie kan de school terecht op de scholencampus aan de Rerum Novarumlaan 1, in Kessel-Lo.

Het concept

“Wij gaan voor betekenisvol leren, door jongeren te prikkelen en uit te dagen, hen te leren denken en doen, in connectie met de échte wereld. Wij zetten de leerlingen aan het stuur van hun eigen leerproces met als co-piloot een sterke begeleider. Weg met schoolmoeheid, weg met saaie schooldagen, weg met onderwijsvormen uit de 20ste eeuw. Hier is De Nova”, zegt Hans Van Gelder, directeur van De Nova.

Betekenisvol leren is het basisfundament van het schoolconcept. Leerstof wordt aangeboden binnen echte contexten zodat leerlingen er betekenis kunnen aangeven. “Om de leercontexten zo krachtig mogelijk te maken, maken we connectie met de echte wereld. Kunstenaars, professionals en bedrijven dagen onze leerlingen uit om samen te leren en oplossingen te zoeken. We streven hierbij naar learning control. Onder begeleiding leren onze leerlingen om hun eigen leren vast te nemen zodat we ze een stevige basis meegeven voor levenslang leren”,  zegt Sven Breugelmans, projectcoördinator. Leerlingen werken in een cyclus van zes weken aan een Epic. Dit is een project waarbinnen ze leerstof verwerken aan de hand van modules.

“We leren onze leerlingen het belang van kennis binnen echte contexten. Maar ook dat er meer is dan enkel waarheden vanuit de exacte wetenschappen. We schenken evenveel aandacht aan ‘samen leven’ waar echtheid en authenticiteit centraal staan en koppelen dit meteen aan de binnenwereld van de leerling. Hoe kleur ik mijn wereld, wat is schoonheid voor mij?”, voegt directeur Hans Van Gelder toe.

 

Over de auteur

Ann Peeters

Ann Peeters