Niet-alcoholische cantus Leuvense studenten meteen uitverkocht

Ann Peeters
1 maand geleden
door Ann Peeters

De Leuvense fakbars sloegen de handen in elkaar om op woensdag 16 oktober in HdR een eerste alcoholvrije cantus te organiseren, met ondersteuning van AB InBev. Die was gek genoeg meteen uitverkocht.

“Wij vinden het als fakbar belangrijk dat we kunnen aantonen dat studentenactiviteiten leuk en ludiek zijn, maar dat dit kan met 0,0% alcohol”, zegt Vincent Van den Cruijce, algemeen beheerder van fakbar HdR, voortrekker van het initiatief. “De 0.0% cantus is uniek in zijn soort, ook omdat hij gedragen werd door alle verschillende fakbars, kringen en Loko. Zelfs de stad Leuven, de universiteit en de politie waren uitgenodigd.” Het zangfeest werd voorgezeten door studenten uit verschillende kringen en fakbars en bood plaats aan 70 mensen.

Elke fakbar vaardigde een vertegenwoordiger af naar de cantus. “Hiermee willen wij aantonen dat de Leuvense student en zeker ook de fakbars, wel degelijk aandacht schenken aan het verantwoordelijk omgaan met alcohol”, zegt Vincent. “De laatste maanden werd de Leuvense student in de media vooral geassocieerd met ‘overmatig alcoholgebruik’. Fakbars kregen dan weer te horen dat zij dit aanwakkeren door te serveren aan studentenprijzen.” De studenten willen dat beeld bijstellen en aantonen dat ze ook op dagelijkse basis sensibiliseren rond verantwoord drankgebruik.

Lange termijn : niet-alcoholische variant op alle cantussen

De verschillende studentenkringen staan ook open om op termijn op alle cantussen niet-alcoholische biervarianten aan te bieden. “Momenteel is er al vaker de keuze tussen bier of water, een trend die je vroeger minder zag”, zegt Michiel Hamels, praeses van VRG. “Maar we willen graag bekijken of niet-alcoholisch bier aanslaat en/of mogelijk is.” AB InBev, dat in 2011 de eerste niet-alcoholische bieren (Hoegaarden 0.0%) lanceerde op de Belgische markt, bekijkt samen met de studenten de vraag en de mogelijkheden. “We willen dat elke ervaring met bier positief is. Wij zijn het segment van niet-alcoholische bieren gestart vanuit een geloof in het potentieel, de kwaliteit en de vraag naar niet-alcoholische varianten. Dat uit zich in snel stijgende groei. Eerder dit jaar won de Leffe Blonde 0.0% nog de prijs voor product van het jaar”, zegt Laure Stuyck, woordvoerder Citypilot voor AB InBev.

Over de auteur

Ann Peeters

Ann Peeters