N-VA bezorgd om gebruiksvriendelijkheid nieuwe fietsenparking aan station

Kirsten Bosmans
1 week geleden
door Kirsten Bosmans

Extra stalplaatsen voor fietsen zijn in Leuven broodnodig. Gelukkig bouwt de NMBS momenteel een fietsenparking voor 4.000 fietsen onder het Martelarenplein. Gemeenteraadsleden Lies Verlinden en Zeger Debyser, beide fervente fietsers, ondervroegen mobiliteitsschepen David Dessers in de commissie over de nieuwe fietsparking. “De nieuwe parking kan nog een pak gebruiksvriendelijker dan gepland. Daarom stellen we drie verbeterpunten voor: werk niet met een luie trap maar met een helling om de parking te betreden en te verlaten. Houd rekening met het toegenomen aantal elektrische fietsen. Die til je niet zomaar op om te parkeren in een fietsrek op verdieping. En werk een fietsgeleidingssysteem uit dat de exacte vrije locatie aangeeft en weesfietsen traceert. Zo wordt Leuven een slimme fietsstad.”

Lies Verlinden: “Blijkbaar zal de toegang van die parking bestaan uit een zogenaamde ‘luie trap’ met fietsgoten. Als fietser zal je dan allesbehalve lui mogen zijn om je fiets langs deze weg in de parking binnen te brengen, zeker als het gaat om een zware elektrische fiets. Ik kan me de files tijdens de spitsuren al inbeelden. De keuze voor een helling, ook al neemt die wat extra plaats in de parking in, was véél logischer geweest. Laat ons hopen dat er dan toch borstelgoten worden voorzien.”

Zeger Debyser: “Ook zijn we bezorgd om de ruimte per fiets die wordt voorzien in deze stalling. Blijkbaar werd er gekozen voor fietsenrekken in verdiepingen, zodat de helft van het aantal fietsen sowieso zal moeten worden opgetild. Dit is niet alleen fysiek een aanzienlijke inspanning, zeker bij zware elektrische fietsen, voor sommige types fietsen is het gewoon onmogelijk.”

N-VA Leuven vraagt al lang om een fietsgeleidingssysteem te voorzien in de fietsenparking aan het station. Het is dan ook goed nieuws dat zo’n systeem er komt voor de drie fietsenparkings. Zeger Debyser en Lies Verlinden: “Over de uitwerking ervan wordt nog onderhandeld. Wij vragen dat het in één oogopslag duidelijk is waar er nog een vrije plek is – dus niet enkel een aanduiding van het aantal vrije plaatsen voor de hele stalling – en dat het systeem ook informatie bijhoudt over de stallingsduur zodat weesfietsen sneller kunnen worden opgeruimd.”

Beide raadsleden herhalen ook hun vraag om weesfietsen in de bestaande stallingen frequenter op te ruimen. Om orde te brengen in de huidige chaos van fietsparkeren is het niet voldoende dat het aantal stallingen omhooggaat. De fietsparkings moeten ook gebruiksvriendelijk zijn. Lies Verlinden en Zeger Debyser zullen dit dan ook verder opvolgen om van Leuven een echte fietsstad te maken.

Over de auteur

Kirsten Bosmans

Kirsten Bosmans