Wat is de toekomst van online shoppen?
Gemak dient de mens. De introductie en groei van het internet opende vele deuren en zorgde voor grenzeloze mogelijkheden. Letterlijk. Producten kopen we net zo makkelijk uit de Verenigde Staten of China als we ze vroeger bij de lokale winkel om de hoek kochten. Sterker nog: het is zelfs makkelijker geworden, en het aanbod is vele malen groter.
Twijfels over betrouwbaarheid
Bij de eerste online shops waren er natuurlijk twijfels over de betrouwbaarheid en de mogelijke levering van de aankopen. In het huidige tijdperk is online winkelen zo’n automatisme geworden dat daar door onbetrouwbare webshops misbruik van gemaakt wordt. De koper kan hier zelf alert voor zijn, en gelukkig gaat het bij de meeste webshops wél goed. Klanten van grote, bekende webshops ervaren nauwelijks problemen en hebben hun bestelling snel in huis, bijvoorbeeld als men bij Hans Anders lenzen bestelt, of bij Coolblue of Bol een nieuwe hoofdtelefoon aanschaft.
Online kopen ondenkbaar
Van veel producten was het lange tijd ondenkbaar die online te kopen. Een (elektrische) gitaar wil je toch zeker eerst zelf bespelen in de winkel? Schoenen pas je toch eerst om te voelen of ze fijn lopen? Toch nam ook de online verkoop van deze producten een enorme vlucht en namen de ‘pure players’ hierin het voortouw. Zowat alles is tegenwoordig online te koop, vaak zelfs binnen 24 uur thuis geleverd.
Van bricks naar clicks of andersom?
De zogenaamde ‘pure players’ richten zich puur op online verkopen, maar daarin zien we ook een verschuiving. Zo openden Coolblue en Bax Music al fysieke winkels, waarmee ze precies andersom acteerden dan de retailers, die een webshop openden als aanvulling op hun stenen winkels. Zo worden ook de online spelers nu omnichannel-partijen, terwijl de oorspronkelijke retailers steeds beter worden in hun online aanwezigheid.
Bewust worden van duurzaamheid
De vele pakketten die nu dagelijks bezorgd worden geven echter wel te denken. Zeker gezien de retouren die ook terug vervoerd worden naar de leverancier. Waar ook nog veel producten niet terug in de verkoop gaan, maar er enorme aantallen direct weggegooid worden. Voor de klanten van de webshops iets om zich bewust van te zijn en niet zomaar alles te bestellen, en zeker niet gemakkelijk te retourneren. Zelf doorverkopen levert wellicht niet hetzelfde bedrag op als retourneren, maar is meestal wel een duurzamere keuze.