Doelgerichte strategieën om flyers efficiënt te verspreiden onder Leuvenaars

26 februari 2024 | 12u49 | Gepost door redactie
Flyers
Voor ondernemers uit de regio zijn flyers nog altijd een krachtig middel om de naamsbekendheid binnen de lokale gemeenschap te vergroten. Naast meer bekendheid kan zo’n actie ook zorgen voor meer betrokkenheid en bijvoorbeeld meer verkeer naar de website. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw flyers bij de juiste Leuvenaars onder de aandacht komen? In dit artikel delen we enkele doelgerichte strategieën om flyers efficiënt te verspreiden.

Identificeer jouw ideale Leuvenaar

Voor je start met het verspreiden van flyers is het cruciaal om jouw doelgroep te begrijpen en af te bakenen. Dit begint eigenlijk al bij het drukken van flyers met een passende boodschap voor jouw doelgroep. Welke Leuvenaars wil je bereiken? Zijn het de jonge professionals, gezinnen of pensionado’s? Voor al deze persona’s kan je gerichte boodschappen creëren die overeenkomen met hun interesses en behoeften.

Bedenk vooraf daarom goed wie jouw ideale Leuvenaar is die je wil bereiken. Wat is de gemiddelde leeftijd, wat doen zij graag in hun vrije tijd en waar bevinden deze mensen zich op welk moment? Hebben zij in het weekend een druk uitgaansleven in de stad, of trekken ze liever richting het buitengebied? Al deze aspecten bepalen of de ontvanger zich door jouw boodschap op de flyer aangesproken voelt of ervaart dat dit niet voor hen is.

Kies de juiste locaties

Als je weet wie jouw ideale Leuvenaar is, weet je als het goed is ook waar deze personen zich doorgaans bevinden. Zo’n strategische locatiekeuze kan uiteindelijk het verschil maken voor de efficiëntie van de verspreiding van flyers. Of het nu gaat om lokale winkels, bibliotheken, het drukke uitgaansleven van Leuven of sportcentra: wees waar jouw ideale doelgroep zich ook bevindt.

Ook lokale markten, festivals of bijeenkomsten in de buurt zijn uitstekende gelegenheden om flyers te verspreiden. Hiervoor dien je wel toestemming van de organisator te hebben. Toch kan het de moeite waard zijn om te overwegen om hier als sponsor een tafel neer te zetten. Hierbij heb je, naast het uitdelen van flyers, ook een plek te bieden waar men heen kan voor alle vragen en meer informatie.

Samenwerking met lokale partners

Je bent vast niet de enige ondernemer in Leuven die jouw doelgroep probeert te bereiken. Een samenwerking met een andere lokale partij die dezelfde doelgroep bereikt, kan daarom een goede zet zijn om jouw eigen bereik te vergroten. Overweeg eens om een aantal flyers achter te laten in de drukbezochte horeca van Leuven als jouw doelgroep zich hier veel bevindt.

Heb je juist een heel jonge doelgroep? Dan kan een samenwerking met scholen ook heel interessant zijn om aan te gaan. Of organiseer iets voor de ouders om via hen de jongeren te beïnvloeden. Dit soort samenwerkingen versterkt tegelijkertijd de geloofwaardigheid van jouw boodschap, doordat de informatie via via wordt verspreid. Het woord van een ander wordt toch sneller geloofd dan de directe promotie van een flyer vanuit een commerciële organisatie.

Combineer met online marketing

Hoewel flyers een krachtig offline marketingmiddel zijn, kan je de boodschap en het bereik ervan maximaliseren door ook online marketing in te zetten. Maak gebruik van sociale media, e-mailmarketing of promotie via de website. Als op al deze kanalen eenzelfde boodschap voorbij komt, zal jouw onderneming een stuk makkelijker herkend worden. Met een consistente branding via verschillende kanalen kan je jouw bereik naar een hoger niveau tillen.

Tips voor een aantrekkelijk flyerontwerp

Nu je de gehele strategie duidelijk hebt, rest je alleen nog het maken van een pakkend flyerontwerp:

● Gebruik aantrekkelijk visuals

● Bedenk een korte en pakkende boodschap

● Formuleer een duidelijke call-to-action om mensen te triggeren

Om de efficiëntie van een flyeractie te vergroten, kan je ook experimenteren met verschillende ontwerpen en boodschappen. Als je op verschillende call-to-actions aanstuurt, bijvoorbeeld een websitebezoek, het volgen van sociale media of of het inschrijven op een nieuwsbrief, weet je vanzelf wat het beste werkt voor jouw doelgroep.

Bij de Belgische online drukkerij Flyerzone kan je voor een voordelige prijs verschillende ontwerpen in kleine oplages laten drukken. Op deze manier kan je op een betaalbare manier jouw boodschap verspreiden onder de lokale gemeenschap van Leuven. Wees creatief, wees consistent en wees klaar voor meer bekendheid dankzij jouw efficiënte flyeractie.