COLUMN Verdeelde reacties op verkeersplan voor Kessel-Lo

Er is een nieuw verkeersplan voor de Leuvense deelgemeente Kessel-Lo.
Er is een nieuw verkeersplan voor de Leuvense deelgemeente Kessel-Lo.

De stad Leuven heeft zopas een nieuw mobiliteitsplan voorgesteld voor deelgemeente Kessel-Lo. Het stond in de sterren geschreven dat er verdeelde reacties zouden volgen en dat gebeurde dan ook.

“Met dit plan willen we leven en wonen in Kessel-Lo nog aangenamer en veiliger maken door onder meer sluipverkeer uit de woonwijken te halen”, aldus het Leuvense stadsbestuur. Wat te verwachten? Teveel om op te noemen maar feit is dat er in Kessel-Lo voornamelijk wordt gekozen voor harde knips en doorgaans niet voor knips met ANPR-technologie. Daaruit zou je kunnen besluiten dat het stadsbestuur bevangen is door voortschrijdend inzicht en dat men stilaan begrijpt dat zachte knips met slimme technologie meer ergernis dan ‘goodwill’ opwekken. Dat gezegd zijnde zal vooral de invoering van de zone 30 blijven hangen bij de tegenstanders van het nieuwe verkeersplan. Ja, het is traag. Ja, het geeft sommige bestuurders het gevoel dat ze tijd hebben om eens wat gevels te bekijken die ze voorheen niet eens opmerkten. En ja, sommige fietsers rijden nu even snel als de personenwagens. Conclusie? Of de algemene zone 30 veiliger is, zal nog moeten blijken de komende jaren.

Feit is dat het gemotoriseerde verkeer zich nu al verplaatst naar straten waar je wel nog 50 km/uur mag rijden maar voor Overleg Buurtcomités Kessel-Lo (OBK) gaan de maatregelen tegen sluipverkeer nog niet ver genoeg. “Ze vallen nogal licht uit”, klinkt het kritisch. “Voor een aantal beruchte sluiproutes vinden we voorlopig (?) nog geen ingreep in het verkeersplan. Het valt te vrezen dat verschillende straten dan ook geteisterd zullen blijven door sluipverkeer. Dit plan zal ons helpen onze verplaatsingen een beetje duurzamer te maken maar de resolute stap naar kwaliteitsvolle woonstraten voor ALLE Kesselaars zit er op het eerste zicht niet in.” Dat klopt volledig maar het is een utopie dat we onderweg zijn naar een wereld zonder auto’s. Dat Fatiha Dahmani (Groen) grote vraagtekens zette bij de komst van een showroom van het elekrische automerk Polestar aan de verkeersarme Vaartkom zegt veel over de ‘missie’ van Groen tegen de wagen. Alsof het een groot stout monster is…De realiteit is dat elke vorm van verplaatsing een plek moet krijgen in ons verkeer en zelfs Fatiha Dahmani zal ooit blij zijn dat er een Polestar klaar staat omdat ze om welke reden dan ook minder mobiel is geworden, wat we haar uiteraard niet toewensen. Ook Alexandra Roumans van Open Vld vond de kritiek van Dahmani een brug te ver. “De groene dogmatische mars tegen de auto zet een rem op innovatie en zeker op wederzijds begrip", aldus Roumans die er nog aan toevoegde dat Polestar net zoals elk ander bedrijf het recht heeft om een winkelruimte te huren. Helemaal juist zowaar.

Bart Mertens

Lees meer over