COLUMN: Moeten er nog laadpalen zijn?

26 mei 2022 | 17u11 | Gepost door passepartoutle…
Leuven wil heel wat extra laadpalen plaatsen in de komende jaren.

De stad Leuven mikt op een vertienvoudiging van de openbare laadinfrastructuur. Dat moet de switch van fossiele brandstoffen naar elektrisch rijden mogelijk maken in de universiteitsstad. Blijft de vraag: waar gaan ze al die laadpalen zetten?

Van zo’n 200 naar ruim 2.000 laadpalen… Geen eenvoudige klus, om niet te zeggen een expeditie waarvan het resultaat momenteel nog twijfelachtig is. De stad Leuven moet immers nog op zoek naar een aanbieder die de extra laadinfrastructuur wil uitbaten in één concessie. Nochtans is de doelstelling in de Roadmap van vzw Leuven 2030 ambitieus: geen voertuigen op fossiele brandstoffen meer op de Leuvense wegen tegen 2035. Uit een poll op leuvenactueel.be -het is geen wetenschap maar wel een indicatie- bleek dat 80% dat anno 2022 nog als ‘onhaalbaar’ ervaart in de stad Leuven. Ondertussen is de switch van rijden op fossiele brandstoffen naar elektrische wagens wel bezig. Dat blijkt uit een onderzoek -het is geen wetenschap maar wel een indicatie- in opdracht van elektrisch automerk Polestar. 1 op 4 autobestuurders geeft aan om bij een volgende aankoop voor een elektrisch voertuig te gaan en bij mensen tussen 35 en 54 jaar zelfs 36%. Toch blijft het percentage eigenaars van elektrische wagens in Vlaams-Brabant momenteel nog steken op 2%. Zoals verwacht zijn de prijs en de beperkte actieradius twee factoren die mensen ervan weerhouden om te investeren in persoonlijke duurzame mobiliteit. Wat de prijs betreft: die zal zakken de komende jaren maar het risico bestaat toch dat het voor een deel van de gezinnen niet haalbaar meer zal zijn om een eigen voertuig aan te kopen. Wat betreft het gebrek aan publieke laadpalen in Leuven -chauffeurs van elektrische taxi’s weten waarover we het hebben- is er zowaar nog meer werk aan de winkel. Waar gaan we die plaatsen op het openbare domein? Volgens Lies Eeckman, Managing Director van Polestar België, mag Vlaams-Brabant dan wel een zeer residentiële provincie zijn waar velen thuis een laadpaal kunnen installeren maar in het centrum van Leuven is dat toch een ander verhaal. Vrolijk een kabel vanuit je woning over het voetpad laten lopen, is immers geen optie wegens een belemmering van de toegankelijkheid. De stad Leuven beseft dat er een grote uitdaging voor de deur staat maar geeft meteen ook mee dat laden op privéterrein de prioritaire optie is en blijft. Er zou ook verder ingezet worden op elektrische deelwagens. Is met alle obstakels die elektrisch rijden met zich mee brengt het einde van de eigen wagen minstens voor een deel van de inwoners in zicht? Toch maar opletten dat mobiliteit geen privilege van de ‘happy few’ wordt in de toekomst. De tijd dat enkel de dokter, de burgemeester en de notaris over een eigen wagen beschikte, ligt ver achter ons maar zou zomaar terug kunnen keren. En met nog veel werk op de plank inzake efficiënt en goedkoop openbaar vervoer zou dat geen cadeau zijn voor de financieel meest zwakke mensen.

Bart Mertens

Lees meer over