COLUMN Eén zwaluw maakt de lente niet

25 augustus 2022 | 09u38 | Gepost door passepartoutle…
De horeca heeft een goede zomer achter de rug maar blijft het mooie liedje duren?

In juli was het aantal hotelovernachtingen weer op hetzelfde peil als voor corona. Goed nieuws voor de ‘ho’ van horeca en ook in de ‘re’ en ‘ca’ weerklinken er positieve signalen. Toch is waakzaamheid geboden want de verliezen uit de coronajaren zijn nog niet weggewerkt.

Schepen van Toerisme Denise Vandevoort (Vooruit) had zopas een fijne boodschap voor de Leuvense hotelsector: “In juli was het aantal overnachtingen in Leuven weer op hetzelfde peil als voor corona. Dat blijkt uit een belronde bij verschillende Leuvense hotels.” Klonk als muziek in de oren…De sector kreeg het immers erg zwaar te verduren tijdens de pandemie. Geen verplichte sluiting maar wat koop je daarvoor als de klanten niet meer komen? Niets, niks, nada, nul. Heel wat Leuvense hotels sloten dan ook vrijwillig de deur in het eerste jaar van de coronacrisis.

Gelukkig blijven zelfs slechte liedjes niet eeuwig duren en bijgevolg is de hotelsector in de bierstad weer op de goede weg volgens schepen Vandevoort. “Het herstel lijkt ingezet. Dat de cijfers in juli op hetzelfde peil zaten als voor de pandemie is mede te danken aan de vele evenementen in Leuven en omgeving. Ik denk bijvoorbeeld aan Het Groot Verlof maar ik denk ook aan Leuven Beach en topevents in onze omgeving zoals bijvoorbeeld Rock Werchter. Ook enkele congressen van de KU Leuven en zakentoeristen zorgden voor extra boekingen. Bij individuele bezoekers merken we dan weer een tendens om last minute te boeken.”

Twee bedenkingen bij die lofzang. Ten eerste blijft het maar de vraag of die individuele bezoekers zullen blijven boeken met de alsmaar stijgende inflatie in hun nek. Steeds meer mensen moeten moeilijke keuzes maken en een gezellig weekendje Leuven zou wel eens als eerste kunnen sneuvelen. Als fiere Leuvenaar kan ik dat onterecht vinden maar de realiteit is dat de alsmaar stijgende rekeningen betaald moeten worden. Kiezen is verliezen, zeg maar. Ten tweede is het nog een vraagteken of de bezettingscijfers van juli zich zullen doorzetten want als het straffe evenementenaanbod effectief zo’n grote rol heeft gespeeld in het herstel dan is het vanaf september voorbij met de pret. Volgens schepen Vandevoort zal het zo’n vaart niet lopen. “Ook voor de toekomst zijn de vooruitzichten positief. Bij Visit Leuven krijgen we veel informatievragen voor het najaar, zowel van individuele bezoekers als van groepen. De toeristen hebben duidelijk de weg naar Leuven teruggevonden. Volkomen terecht!” Volledig akkoord met de laatste opmerking maar toch…één zwaluw maakt de lente niet. In die zin zal het stadsbestuur blijvend moeten inzetten op de promotie van Leuven in binnen- en buitenland, bij voorkeur met een doordachte totaalstrategie en niet enkel met dure campagnes die al snel verdwijnen in de veelheid van de moderne informatiestromen.

Bart Mertens

Lees meer over