Leuvense mobiliteitsambtenaar Tim Asperges is Mobiliteitspersoonlijkheid van 2019

Ann Peeters
4 weken geleden
door Ann Peeters

Tim Asperges is verkozen tot Mobiliteitspersoonlijkheid van 2019. Die titel wordt door het Netwerk Duurzame Mobiliteit uitgereikt aan de persoon die het meest heeft betekend voor de Vlaamse mobiliteit in het afgelopen jaar.

Tim Asperges is verkozen tot Mobiliteitspersoonlijkheid van 2019. Die titel wordt door het Netwerk Duurzame Mobiliteit uitgereikt aan de persoon die het meest heeft betekend voor de Vlaamse mobiliteit in het afgelopen jaar.
Asperges is al ruim 20 jaar actief in de mobiliteitssector. De laatste vijf jaar werkte hij als adviseur mobiliteit voor de Stad Leuven, waar hij mee aan de basis lag van een grote mobiliteitsomslag via het verkeerscirculatieplan.

De Leuvense mobiliteitsadviseur werd verkozen na een publieke stemming. Hij haalde een ruime overwinning op de twee andere genomineerden Julie Mabilde (Team Vlaamse Bouwmeester) en Geert Gisquière (cambio).

Een gangmaker in de transitie naar duurzame mobiliteit

Asperges wordt gehuldigd voor zijn rol als een gangmaker in de transitie naar duurzame mobiliteit in Vlaanderen. Hij besteedt in het bijzonder aandacht voor het samenspel tussen duurzame bereikbaarheid, ruimtelijke ontwikkelingen en de opwaardering van het publiek domein. Hij is een bruggenbouwer en ziet betrokkenheid van burgers en andere actoren als fundament van een degelijk mobiliteitsbeleid.
De nieuw verkozen Mobiliteitspersoonlijkheid draagt zijn titel op aan alle mobiliteitsambtenaren in Vlaanderen.
Asperges: “Ik zie deze verkiezing als Mobiliteitspersoonlijkheid als een hart onder de riem van elke mobiliteitsambtenaar die elke dag met de voeten in de klei werkt aan de transitie naar duurzame mobiliteit.”

Tijd voor gedurfde keuzes

Bij het begin van het nieuwe jaar spoort Asperges de politici bevoegd voor mobiliteit aan om moed te tonen. Asperges: “Mijn wens voor 2020 is dat politici gedurfde keuzes blijven maken op vlak van mobiliteit en dat ze kiezen voor een samenwerkingsmodel met burgers, middenveldorganisaties, ondernemingen, zoals we met ‘Leuven Klimaatneutraal’ hebben gedaan. Politici laten zich te vaak verlammen door de perceptie van de ‘publieke opinie’ die dikwijls gecreëerd wordt door enkele roepers. Nochtans is er meestal een stilzwijgende meerderheid is die veel begrip toont voor verregaande keuzes op vlak van mobiliteit.”
“Ik pleit voor een rechtvaardigere mobiliteit die iedereen toegang geeft tot deelname aan onze samenleving en die geen compromissen sluit op vlak van verkeersveiligheid. De overheid dient zich in de eerste plaats te focussen op waar er tekorten zijn en niet op waar er reeds een te veel aan is. De draconische besparingen bij De Lijn en het non-beleid bij de salariswagens zijn hier jammer genoeg illustere tegenvoorbeelden van.”

Meer middelen nodig voor De Lijn

Voor het komende jaar verwacht Asperges veel van de uitrol van mobipunten. In Leuven zouden er de komende jaren 50 zulke mobiliteitshubs komen. Op deze mobipunten zal er een aanbod zijn van deelauto’s, deelfietsen en zelfs deelbakfietsen.
Verder breekt Asperges een lans voor De Lijn: meer investeringen in De Lijn zijn nodig om duurzame mobiliteit in Vlaanderen waar te maken.
Asperges: “De Lijn kreeg de voorbije jaren te maken met zware besparingen. Zonder bijkomende middelen zal de doelstelling van meer openbaarvervoergebruik onmogelijk gehaald worden. Dat geldt niet alleen voor Leuven, maar voor alle centrumsteden en heel Vlaanderen. Het ambitieniveau dat de Vlaamse regering toont op vlak van fietsbeleid, zal ze ook moeten tonen op vlak van openbaar vervoer.”

Over de auteur

Ann Peeters

Ann Peeters