Leuvenaar tevreden over stedelijke communicatie, oppositie kritisch

13 augustus 2019 | 15u40 | Gepost door redactie
Leuvenaar tevreden over stedelijke communicatie, oppositie kritisch
3 op de 4 Leuvenaars vinden dat de stad voldoende communiceert, zo blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door iVox bij 653 Leuvenaars. Toch blijft oppositiepartij N-VA kritisch, omdat de stad volgens haar met twee maten en gewichten meet.
Het bericht Leuvenaar tevreden over stedelijke communicatie, oppositie kritisch verscheen eerst op Leuven Actueel.
Leuvenaar is goed op de hoogte

Het Leuvense onderzoeksbureau iVox stuurde in opdracht van het stadsbestuur een vragenlijst naar 2.000 willekeurig gekozen Leuvenaars. 653 inwoners reageerden (95% betrouwbaarheidsinterval). Daarnaast werd ook een kwalitatief onderzoek uitgevoerd met focusgesprekken. Uit de resultaten blijkt dat 78% van de Leuvenaars vindt dat de stad voldoende communiceert, 47% is dan ook goed op de hoogte over het reilen en zeilen in de stad. De thema’s waarover de Leuvenaars zich het beste op de hoogte voelen, zijn: culturele evenementen (70%), handel en horeca (68%), dienstverlening van de stad (66%) en stadsvernieuwingsprojecten (65%).

18% vindt dat het beter kan. Deze groep voelt zich niet goed op de hoogte en vindt dat de stad onvoldoende communiceert. Vaak zijn ze op zoek naar info over de toekomst van de stad (87%), mobiliteit (86%) en wegenwerken (85%). Uit de focusgesprekken bleek dat de stadscommunicatie positief evolueert. “Ik heb een hele positieve ontwikkeling gezien qua communicatie in de 42 jaar dat ik hier woon. Van géén communicatie naar een erg open communicatie over alle onderwerpen. Alles komt naar je toe maar je kan het ook gemakkelijk vinden”, klonk het.

LVN en leuven.be krijgen beste score

De stedelijke website en de stadsmagazines LVN en Mozaïek zijn de meest gekende communicatiekanalen en krijgen de beste beoordeling van de Leuvenaar. Maar liefst 80% ziet de website www.leuven.be?utm_source=rss&utm_medium=rss als een meerwaarde in de totale communicatiemix, op de voet gevolgd door het maandelijkse stadsmagazine LVN (78%) en het stadsvernieuwingsmagazine Mozaïek (65%). Het stadsmagazine LVN, dat begin 2017 gelanceerd werd, werpt dus zijn vruchten af. Maar liefst 88% van de Leuvenaars kent het magazine. 56% van het lezerspubliek geeft bovendien aan het magazine vrij grondig te lezen. 45% doorbladert het magazine en leest hier en daar een artikel.

Kritische noot

Maar volgens oppositiepartij N-VA meet de stad met twee maten en gewichten. “Eén van de beste informatiekanalen zou volgens de studie het stadsmagazine LVN zijn dat op papier en huis-aan-huis verspreid wordt”, zegt Katrien Houtmeyers, gemeenteraadslid voor N-VA in Leuven. “De stad is daar positief over maar vergeet dat ze in juni zélf heeft voorgesteld om bestaande infobladen en folders fors te belasten en zo de afvalberg te verkleinen. Waarom geldt dat niet voor de stadscommunicatie? Twee maten, twee gewichten. Wij stellen voor dat de stad onderzoekt of ze die informatie niet kan integreren in reeds bestaande huis-aan-huisbladen. Zo bundelen we de krachten en houden we die afvalberg samen in toom. We zijn ook nog steeds in afwachting van de effectieve en volledige resultaten van de studie. We hebben al een kort overzicht gekregen tijdens de commissie zelf en die data gaven toch een genuanceerder beeld dan nu door de stad gecommuniceerd wordt.”

Het bericht Leuvenaar tevreden over stedelijke communicatie, oppositie kritisch verscheen eerst op Leuven Actueel.

Lees meer over