Jupiler pintjes nu ook beschikbaar als ijsjes

Ann Peeters
5 maanden geleden
door Ann Peeters

Onlangs deelde Jupiler naar aanleiding van International Ice Cream Day gratis ijsjes uit op een locatie in Brussel. En niet zomaar ijsjes; exclusief Jupiler-ijs (met 0,9% alcohol). De ambachtelijke ijsjes werden gemaakt door IJsster, een Gents ijsatelier dat al ijs maakt sinds 1984 en nu Jupiler ijs ontwikkelde. Of het is ijs ook in de winkel komt, staat nog niet vast.

Het ijs is een tijdelijke stunt om de nieuwe koelhoudende blikken van Jupiler in de verf te zetten. “Zo koel, dat je er zelfs ijs in kan bewaren,” klinkt het bij Jupiler.

‘Langer Koud’ blik

De nieuwe verpakking ontwikkelde AB InBev samen met Diabatix, een Leuvens bedrijf gespecialiseerd in het ontwerpen van koelcomponenten gebruikmakend van artificiële intelligentie. Het resultaat is een innovatief bierblik dat het bier langer koud houdt. Het ‘Langer Koud’ blik heeft een ingenieus reliëfpatroon waardoor de stroming van de lucht langsheen het blik verstoord wordt. Hierdoor wordt er een soort isolatielaagje gevormd rondom het blik waardoor de inhoud dus minder snel opwarmt.

Geïnspireerd op elektrische wagens

Diabatix is hiermee niet aan haar proefstuk toe, het Leuvense bedrijf past deze technologie op dagelijkse basis toe op de koeling van de nieuwste elektrische wagens.

“We zijn gespecialiseerd in het koel houden van elektrische wagens en elektronica. Daarom was het een boeiende uitdaging om onze artificiële intelligentie toe te passen op het bierblikje van Jupiler. We zijn opgetogen over het nieuwe design dat het Jupiler bier langer koud houdt,” stelt Lieven Vervecken, CEO van Diabatix.

“Het ‘Langer Koud’ blik is zo efficiënt dat je er zelfs een ijsje in kunt bewaren, dus dat hebben we gedaan,” zegt Rob Goossens, Senior Brand Manager voor Jupiler. “We lieten exclusief Jupiler-ijs ontwikkelen en delen dit uit op zondag 21 juli op International Ice Cream Day. Zo kunnen de fans zelf ondervinden wat het effect is van het nieuwe ‘Langer Koud’ blik.”

Het ijs werd ontwikkeld door IJsster, een ambachtelijk ijsatelier dat al sinds 1984 ijs maakt. “Het was een hele uitdaging omdat Jupiler een zeer gekende Belgische smaak is. En naar wat het proefpanel ons bevestigt, zijn we hierin geslaagd: de échte Jupiler biersmaak is sterk aanwezig en de typerende bitterzachte frisheid blijft tot het einde gegarandeerd,” zegt IJsster.

Te koop?

Of het Jupiler-ijs ooit in de winkels komt laat Rob Goossens van AB InBev in het midden: “De verkoop van ijsjes is niet de initiële bedoeling, het draait om de nieuwe verpakking. Het is een stunt om de nieuwe ‘Langer Koud’ verpakking in de verf te zetten. Maar als het aanslaat, wie weet wat we er in de toekomst nog mee doen.”

De ‘Langer Koud’ blikjes zijn reeds in alle winkelpunten te krijgen, weliswaar gevuld met bier in plaats van ijs.

Over de auteur

Ann Peeters

Ann Peeters