Houtmeyers (N-VA) beschuldigt stadsbestuur van hypocrisie

Bart Mertens
8 maanden geleden
door Bart Mertens

Leuven wil de strijd aangaan met e-commerce en wil consumenten overtuigen om lokaal producten aan te kopen. Nobele doelstelling van schepen van Middenstand Els Van Hoof (CD&V) maar volgens Katrien Houtmeyers van N-VA zal het nieuwe schepencollege met betere papieren moeten komen om de Leuvense handel te ondersteunen. “Het promotiebudget verdubbelen naar 800.000 euro bijvoorbeeld”, klinkt het.

Is e-commerce de grootste bedreiging voor de toekomst van de Leuvense handelaars? De meningen zijn verdeeld maar feit is wel dat e-commerce minstens een deel is van het verhaal. Schepen van Middenstand Els Van Hoof (CD&V) –die naar alle waarschijnlijkheid Leuven inruilt voor het federaal parlement na de verkiezingen van 26 mei- wil alvast de strijd aangaan met ‘online shoppen’. “Ik reik de handelaars de hand om samen te werken aan een actie om mensen te overtuigen om terug meer te kopen bij lokale handelaars”, klinkt het. “Online aankopen, draagt bij tot nodeloze verplaatsingen van pakjesdiensten en zijn weinig duurzaam. Samen moeten we de consumenten bewust maken van het feit dat kopen in lokale winkels leidt tot de aantrekkelijkheid van Leuven als shoppingstad. Het gevolg is minder leegstand en minder bestelwagens in de stad.”

Of Van Hoof zal slagen in haar opzet is maar de vraag want er komt meteen kritiek op haar actieplan. Katrien Houtmeyers van N-VA wijst erop dat er veel meer nodig is om de Leuvense handel te ondersteunen. “Ten eerste: een actieplan tegen e-commerce maar tegelijk investeren in speciale kastjes op het stadskantoor om online boodschappen van pakjesdiensten te laten leveren voor het personeel? Beetje tegenstrijdig, om niet te zeggen hypocriet. Je kan onmogelijk stroper én boswachter zijn…Positief is wel dat schepen Van Hoof eindelijk het langverwachte inzicht heeft gekregen dat de Leuvense handelaars klappen krijgen de laatste jaren. Ik wijs er wel op dat het al te gemakkelijk is om nu alles op e-commerce te steken. Het circulatieplan en de niet ondersteunende houding van het stadsbestuur naar de handel toe zijn zeker even schuldig. Ik stel helaas vast dat het stadsbestuur steeds op zoek gaat naar een verre vijand. Eerst was er Uplace, nu is er de e-commerce. We gaan e-commerce echt niet tegenhouden aan de ring van Leuven. Wat er echt nodig is om de Leuvense handel te ondersteunen is werk maken van de bereikbaarheid en van goede oplossingen voor het parkeerprobleem. We moeten Leuven als shoppingstad nog veel meer promoten bij de consumenten. Hoe doe je dat? Door te investeren in een propere stad met leuke winkelstraten. Het potentieel is er sowieso maar het promotiebudget voor de handel blijft achterwege. Dat moet verdubbelen naar 800.000 euro en niet door de promotaks te verhogen want dan draaien de handelaars er weer voor op.”

Over de auteur

Bart Mertens

Bart Mertens