Het nieuwe motto? “Niet tegen de auto maar voor de stad”

Kirsten Bosmans
2 maanden geleden
door Kirsten Bosmans

Niemand minder dan Brent Toderian bracht zopas een bezoek aan Leuven. Hij zette onder meer Vancouver op de kaart als een van de duurzaamste steden ter wereld. Gaat Leuven dezelfde weg op? Dat is de bedoeling, al is het nog even wachten op concrete acties van het nieuwe stadsbestuur.

Laat ons eens een fietstocht maken, moet het schepencollege gedacht hebben toen ze vernamen dat Brent Toderian op bezoek kwam in Leuven. Alzo geschiedde… Burgemeester Ridouani (sp.a), schepen van Mobiliteit Dessers (Groen) en schepen van Ruimtelijk Beleid Carl Devlies (CD&V) sprongen op hun stalen ros met in hun zog de wereldvermaarde Canadese stadsplanner. De komst van Toderian was niet onbelangrijk want de man transformeerde Vancouver tot een van de duurzaamste steden ter wereld. Ook in steden als Sydney, Kopenhagen en Buenos Aires was de visie van Brent Toderian van groot belang. Zelfs New York staat op het palmares van de internationaal gerespecteerde consulent die van ‘modal shift’ zijn stokpaardje maakte. Meteen is de link met Leuven duidelijk want ook de universiteitsstad wil de ingeslagen weg van ‘modal shift’ doorzetten en liefst enkele versnellingen hoger schakelen. Lees: minder auto en meer fiets.

Brent Toderian past perfect in dat plaatje met zijn motto ‘Ik ben niet tegen de auto, ik ben voor de stad!’ In Vancouver leidde dat tot een gunstig klimaat voor fietsers. Meer zelfs, het barst er van de fietspaden en ze hebben er zelfs een aquabus! Opvallend is ook dat de weggebruikers in de Canadese stad elkaar met veel respect behandelen. Hoffelijkheid troef! Die weg moet Leuven ook inslaan want het wil al eens mankeren aan wederzijds respect. Zowel autobestuurders, fietsers als voetgangers bezondigen zich nog al te vaak aan overtredingen. Even parkeren op het voetpad deert sommige autobestuurders blijkbaar niet. In één week telde ondergetekende vijf zondaars. “Het is maar voor een minuut, meneer”, om vervolgens vrolijk 10 minuten te blijven staan. Beboeten die handel. Ook de fietsers kijken niet op een overtreding meer of minder. Even over het voetpad rijden, kan anno 2019 zonder blozen. Kleurenblindheid is ook een veel voorkomend probleem. Op enkele minuten tijd zag ondergetekende liefst 15 fietsers het rode licht met voorbedachten rade negeren. In twee gevallen leidde het bijna tot een ongeval wat de fietser verleidde tot wegwerpgebaren richting de auto die keurig de regels volgde. Beboeten die handel. Bij deze een welgemeende oproep naar alle mensen die zich in het verkeer begeven: volg de regels en toon meer respect voor elkaar. Op die manier wordt Leuven misschien wel een mini-Vancouver. Of dat echt lukt, zal ook afhangen van het beleid van het nieuwe bestuur. Streng maar rechtvaardig – voor alle weggebruikers – lijkt me wat dat betreft de betere optie. In het verkeer is geen plaats voor koningen, wel voor dames en heren.

Bart Mertens

Over de auteur

Kirsten Bosmans

Kirsten Bosmans