Het eerste examen van het nieuwe stadsbestuur

Kirsten Bosmans
3 maanden geleden
door Kirsten Bosmans

De eerste schooldag is ondertussen achter de rug maar op het eerste examen van het nieuwe stadsbestuur is het nog even wachten. Welke concrete projecten gaat de coalitie sp.a/Groen/CD&V uitrollen in Leuven? De antwoorden mogen stilaan komen want na negen maanden zwanger te zijn van ideeën is het doorgaans tijd om te bevallen.

Wat serveert het nieuwe stadsbestuur op uw bord? We moeten u het antwoord voorlopig schuldig blijven want na 9 maanden van studeren op ideeën heeft de coalitie de antwoorden op de vragen van het spreekwoordelijk eerste examen nog niet gedeeld met de Leuvenaars. Voorlopig blijft het dus bij een visienota. “Het nieuwe bestuur zal van Leuven één van de meest zorgzame, groene en welvarende steden maken”, staat er te lezen. Mooi voornemen maar de concrete projecten laten dus nog even op zich wachten. Of om het in culinaire termen uit te drukken: er staat vis en vlees op het menu maar welke soorten weet voorlopig enkel het nieuwe bestuur. Feit is dat klimaat en milieu hoog op de agenda zullen staan de komende jaren. Vzw Leuven 2030 – eigenlijk zou dat vzw Leuven 2050 moeten zijn – leverde zopas een Roadmap af om uiteindelijk te komen tot een klimaatneutrale stad. Torenhoge ambities! Een voorbeeld? Het gebruik van fiets en openbaar vervoer moet verdubbelen tegen 2030. Misschien nog haalbaar in Leuven-centrum maar of de deelgemeenten die evolutie zullen volgen is nog maar de vraag, ondanks de verkeersplannen die op komst zijn. ‘On verra bien’ zeggen ze in het Frans. En wat te denken over de ambitie om tegen 2035 alle voertuigen in Leuven emissievrij te laten rijden? Een zware dobber want voorlopig niet afdwingbaar en bovendien heb je daar Vlaamse en federale – om niet te zeggen Europese of zelfs mondiale – regels voor nodig.  Nog eentje om het af te leren. “In 2035 draaien er minstens 20 windturbines in de Leuvense stadsregio”, aldus de Roadmap. Vrij vertaald: er moeten windturbines komen maar in Leuven is daar geen plaats voor. Het is nog maar de vraag of de gemeenten rond Leuven staan te springen om windturbines te plaatsen. Ondergetekende voorspelt dat er tegen 2035 geen 20 windturbines draaien maar wel 20 procedures bij de Raad van State lopen…

Conclusie: de weg naar een klimaatneutraal Leuven zal bezaaid zijn met rozen maar ook met doornen, dankzij en ondanks de in detail uitgewerkte Roadmap. Vzw Leuven 2030 slaat de bal nochtans niet mis want het is mondiaal gezien stilaan vijf voor twaalf. Feit is evenwel dat de mensheid met de dag verder afwijkt van het Klimaatakkoord van Parijs uit 2015. Verworden tot een vodje papier, in het bijzonder bij de zogenaamd groten der aarde. Hopelijk is de Roadmap niet hetzelfde lot beschoren want er wachten het stadsbestuur moeilijke politieke beslissingen als ze de ambities willen waarmaken. Zoals steeds zal het uiteindelijk moeten komen van de kleintjes die zich bereid moeten tonen om hun luxeleven met vliegtuigreisjes, mooie auto en gezellige etentjes met exotische ingrediënten in te ruilen voor het concept van eenvoudig genieten. In praatjes aan de toog lukt dat al wonderwel, nu de praktijk nog.

Bart Mertens

 

Over de auteur

Kirsten Bosmans

Kirsten Bosmans