Godelieve weet als medewerker van de stertelefoon hoe belangrijk een goed gesprek is

20 juni 2020 | 09u29 | Gepost door redactie
Godelieve weet als medewerker van de stertelefoon hoe belangrijk een goed gesprek is
Godelieve Maes (62) werkte jarenlang als client relation manager voor consultingbedrijven, tot ze in 2018 werd ontslagen. Maar ze bleef niet bij de pakken zitten en besloot haar leven een andere wending te geven.
Het bericht Godelieve weet als medewerker van de stertelefoon hoe belangrijk een goed gesprek is verscheen eerst op Leuven Actueel.

“Mijn mama leed al een tijdje aan dementie. Als mantelzorger ben ik mij in die periode echt gaan verdiepen in de dementieproblematiek en de thuiszorg. Dan besef je echt hoe belangrijk een goede omkadering is. Ik kwam ook persoonlijk tot het besef dat mijn hart meer in de welzijnssector ligt dan in de commerciële wereld”, begint ze. Met een licentiaat Criminologie en twee postgraduaten in de eerstelijnszorg op zak, wil ze graag binnen de welzijnssector aan het werk. “Intussen werd ik binnen de eerstelijnszone Leuven-Noord lid van de raad van bestuur voor de cluster ‘Persoon met een Zorgen Ondersteuningsnood’ (PZON). Maar het liefst van al wil ik aan de slag binnen de sector of meewerken aan projecten waar ik mijn kennis en ervaring kan delen”, vervolgt ze.

Godelieve woont dichtbij het Lokaal Dienstencentrum Vlierbeek. Daar ving ze iets op over de stertelefoon. “Door de ervaring met mijn mama besefte ik hoe erg we als mens moeten opletten om niet sociaal geïsoleerd te raken. Een regelmatig contact met een empathisch iemand is echt heel waardevol. Er is een grote nood aan warm, menselijk contact. Die wetenschap triggerde mij om vrijwilliger bij stertelefoon te worden. Intussen doe ik dit al anderhalf jaar”, legt ze uit. De gesprekken zijn heel uiteenlopend, van een babbeltje over het weer tot gesprekken over iemands mentaal welzijn. “Ik durf ook al eens over mezelf te praten, waardoor de conversatie wat persoonlijker wordt. “Onlangs zei een dame nog dat ze net omwille van die interactie meer voldoening haalt uit een gesprek met een vrijwilliger van de stertelefoon dan bij professionele begeleiding. Voor die dame werkt dit drempelverlagend”, aldus Godelieve.

Door corona werd de stertelefoon uitgebreid. De strenge maatregelen hadden als gevolg dat veel mensen zich eenzaam voelden. “Ik merkte vooral veel angst. Ik belde geregeld met mensen die zich extreem isoleerden uit angst voor het virus. Voor hen was de stertelefoon het enige contact met de buitenwereld”, getuigt Godelieve. Vooral wanneer de verveling toeslaat, staan mensen stil bij belangrijke gebeurtenissen in hun leven. Daardoor kregen velen het extra moeilijk. De afgelopen periode maakte nog maar eens duidelijk hoe belangrijk contact is: “Rijk of arm, jong of oud, we zijn allemaal sociale wezens”.

Volgens Godelieve is solidariteit onmisbaar in de maatschappij. Ze wil dan ook het belang van vrijwilligerswerk extra onderstrepen. “Dergelijke initiatieven zijn voor heel veel mensen nodig. Als ik ooit minder mobiel word, zal ik ook blij zijn als iemand mij af en toe opbelt. Iedereen heeft zijn eigen mogelijkheden en kwaliteiten en het zou mooi zijn als we die allemaal zouden inzetten om elkaar zo aan te vullen”. Godelieve haalt zelf ook veel voldoening uit de gesprekken: “Ik onderhoud er mijn sociale contacten mee. En ik geef toe dat het deugd doet wanneer de persoon aan de andere kant van de lijn mij bedankt voor het gesprek, omdat ze zich nu weer een stuk beter voelt”.

Nu de maatregelen serieus versoepeld zijn, geniet Godelieve opnieuw van haar bezoekjes aan de fitness. Hoewel ze de lockdown goed heeft doorstaan, liet die toch een indruk na. “Toen ik weer in de winkel kwam vond ik het heel confronterend om vast te stellen hoeveel luxe wij gewoon zijn. Hoeveel keuze hebben wij eigenlijk? Als je een potje mayonaise wil kopen, sta je voor een rek met 20 verschillende merken of soorten. En dan vraag ik mij af of we onze problemen niet zelf veroorzaken. Wat doen we onszelf toch aan op het vlak van klimaat? Ik hoop dat we een aantal lessen zullen trekken en dat de solidariteit die op gang kwam, ook in de toekomst aangehouden wordt”, geeft ze nog mee.

Het bericht Godelieve weet als medewerker van de stertelefoon hoe belangrijk een goed gesprek is verscheen eerst op Leuven Actueel.

Lees meer over