En toen kwam ‘Animal Farm’ weer in beeld…

Kirsten Bosmans
4 maanden geleden
door Kirsten Bosmans

Leuven is van plan om niet geadresseerd drukwerk te belasten. Volgens schepen Van Oppens (Groen) moet de belasting de reclamesector bewuster doen nadenken over de papierberg. Lees: bladen zoals Rondom Leuven Actueel mogen zich aan een gepeperde rekening verwachten. Vreemd gegeven: stadsmagazine LVN ontspringt de dans en dat lokt bij critici de reactie uit dat het een zet is van het nieuwe bestuur om ‘niet gedresseerd’ drukwerk aan banden te leggen.

“De papierfractie maakt momenteel 15,9% uit van de afvalberg wat neerkomt op 58 kilogram per inwoner. Het doel is om de verspreiders bewuster te maken en te doen nadenken over de hoeveelheid reclamedrukwerk die ze verdelen en over alternatieve manieren om de reclameboodschap over te brengen om zo de hoeveelheid afval te verminderen”, aldus het nieuwe belastingreglement waarmee het nieuwe bestuur dit jaar nog 200.000 euro wil ophalen. Bovendien wil schepen Van Oppens (Groen) elke brievenbus in Leuven per definitie reclamevrij maken op termijn. Of met andere woorden: enkel met een speciale sticker zou je nog reclame ontvangen. Waarvan akte. Vreemd gegeven: uit de lijst van vrijstellingen blijkt dat stadsmagazine LVN niet onder het nieuwe reglement valt. Zelfbediening? Het lijkt er minstens op, onder het mom van een beter milieu dan nog terwijl gerecycleerd papier standaard is anno 2019. Schepen Van Oppens voert ook nog aan dat de ophaling van reclamedrukwerk een zware fysieke belasting is voor de gezondheid van de ophalers. Is het papier van LVN dan lichter? En wat met het feit dat de nu al geplaagde Leuvense handelaar extra mag betalen voor zijn of haar reclamefolder? Wat met de tewerkstelling in de reclamesector? Het milieu willen redden is één ding, oog hebben voor de sociale gevolgen is nog iets helemaal anders.

Wat stadsmagazine LVN betreft: dat blad met een oplage van zo’n 70.000 exemplaren valt sinds 2017 bij alle Leuvenaars maandelijks in de brievenbus. Niets mis mee, om niet te zeggen broodnodig want niet iedereen kiest voor het digitale alternatief. De stad Leuven zal de opbrengst van de belasting op reclamedrukwerk overigens hard nodig hebben want de komende drie jaar mag LVN iets kosten. Meer concreet: 120.000 euro voor de opmaak en 540.000 euro voor de druk en de bedeling. En dat belastingvrij terwijl de digitale alternatieven al beschikbaar zijn…Ondertussen heeft het nieuwe bestuur wel de mond vol over de reclamesector die op zoek moet gaan naar digitale alternatieven om hun boodschappen te verspreiden. Het enige alternatief voor de sector is ‘dokkemans’ als ze toch gedrukte folders of reclamebladen willen verspreiden. Nu is Leuven niet de enige stad die zo’n belasting heeft ingevoerd maar als we dan toch onder het mom van een beter milieu actie ondernemen, kunnen we dat dan consequent doen? Dat gezegd zijnde vlei ik me met het beroemde boek ‘Animal Farm’ van George Orwell neer op mijn terras vol bloemen en planten waar de zoemende hommels en de vrolijk fladderende vlinders me eraan herinneren dat er in deze stad nog een plaats is waar alles en iedereen gelijk is voor de wet.

Bart Mertens

Over de auteur

Kirsten Bosmans

Kirsten Bosmans