De Kloostergang uit Aarschot wint Belgium Hospitality Award 2019

Kirsten Bosmans
3 dagen geleden
door Kirsten Bosmans

De Kloostergang uit Aarschot gooit hoge ogen in de horecawereld. De volledig aan Trappisten gewijde pop-up werd op maandag 25 november verkozen tot de meest klantvriendelijke Belgische bar. Daarmee ging De Kloostergang geduchte concurrenten uit Langemark-Poelkapelle (De Koornbloem) en Sint-Truiden (Bar Balthazar) vooraf. Oprichters Koen Naulaerts en Kenny Hermans zijn in de zevende hemel: “Zo’n erkenning, minder dan een half jaar na de opening, doet deugd.”

Vijf onafhankelijke marketingbureaus namen in 124 steden en gemeenten 13.913 straatinterviews af om de meest klantvriendelijke, de meest originele en de meest gepassioneerde horecazaken van België te selecteren. De organisatoren van de Belgium Hospitality Awards zijn er immers van overtuigd dat vernieuwing en onderscheidend vermogen sleutelwoorden zijn voor horeca- en retailzaken in tijden waarin steeds meer online wordt geshopt. In de categorie ‘meest klantvriendelijke bar’ kwam De Kloostergang uit Aarschot als winnaar uit de bus.

De unieke pop-up opende op 6 juli de deuren en zet alles in het teken van de producten en de levensfilosofie van de trappisten, tot het steunen van goede doelen toe. “Er is niets fake bij ons”, zegt Koen Naulaerts, “net zomin als bij de monniken, die succesvol zijn zonder dat ze succesvol willen of moeten zijn. Ze produceren om in hun levensonderhoud te voorzien en steunen waardevolle projecten.”

Kenny Hermans: “Wat wij leerden van onze bezoeken aan de trappistenabdijen, is het belang van iets wat in wezen heel eenvoudig is: gastvrijheid. Zij ontvangen iedereen alsof het Christus zelf is. Het is iets wat wij in deze jachtige tijden al te vaak over het hoofd zien: het belang van een glimlach bij het binnenkomen, een jas aannemen, een stoel dichterbij schuiven voor een wat oudere persoon… Het zijn simpele dingen die niets kosten, maar die veel waarde hebben. Dat doen wij ook: wie De Kloostergang binnenstapt, krijgt een warm welkom. Net zoals in de abdijen bieden wij gratis trappistenbrood en water aan. Koen en ik hebben nooit het gevoel dat we klanten bedienen, wel dat we mensen verbinden.”

Vijf maanden in een rollercoaster

De afgelopen maanden barstten van de emoties. Koen: “Iets nieuws uit de grond stampen, is altijd spannend. Gelukkig kregen we vanaf de eerste dag heel veel energie dankzij de reacties van onze gasten. In het begin vroegen bezoekers nog naar reguliere producten zoals een Cola of een Duvel, maar bij ons vind je die niet. Dat is intussen wellicht een van onze sterktes geworden.” “Wat je bij ons vooral terugvindt, zijn niet alleen de producten die enkel en alleen uit trappistenabdijen komen (behalve de bekende bieren en kazen, ook de minder bekende wijnen, likeuren, mosterd, brood, vlees…) maar vooral de verhalen die eraan vasthangen”, zegt Kenny. “En dat verhaal vertellen we graag aan onze gasten. Wat we ook graag vertellen: onze belevingen tijdens onze miniwereldreis langs vele trappistenkloosters.”

Groeien

Koen en Kenny zien kansen om nog verder te groeien. “Onze special events en proeverijen op zondag vallen heel erg in de smaak, daar willen we blijven op inzetten. En natuurlijk is er ook onze Tribute Box, een toch wel uniek concept waarin we verhalen en producten van de trappisten tot bij de mensen thuis willen brengen.”

Foto: Facebook

Over de auteur

Kirsten Bosmans

Kirsten Bosmans