Busje komt zo…

Kirsten Bosmans
2 maanden geleden
door Kirsten Bosmans

Marc Van de Velde, voorzitter van handelaarsorganisatie Liefst Leuven, pleit voor minder busverkeer door de Bondgenotenlaan. Geheel terecht want om de minuut een bus door een winkelstraat jagen, is echt niet meer van deze tijd.

Voorzitter Marc Van de Velde (Liefst Leuven) pleitte zopas voor een positieve beeldvorming over handelsstad Leuven. Van de Velde heeft gelijk. Wie al te vaak negatief communiceert, creëert een negatieve perceptie. Of ook: als je de nagel met een voorhamer in de plank ramt, dan is dat doorgaans slecht nieuws voor de plank. Anderzijds moet je de nagel wel nog durven benoemen als een nagel en hem niet voor de lieve vrede omschrijven als een pijnloos naaldje. De Leuvense handelaars hebben anno 2020 wel degelijk hoofdpijn van een aantal problemen. Het grote stoute monster e-commerce is er bijvoorbeeld eentje. In alle eerlijkheid: dat monstertje krijg je niet meer dood, ook niet met een campagne ‘koop lokaal’. Voor de lokale handelaar zit er niets anders op dan mee te gaan in de vaart der volkeren. Globalisme en de gevolgen ervan… Het klopt dat de lijst van zaken die de deuren sloten alsmaar langer wordt, maar volgens Marc Van de Velde dreigt Leuven geen spookstad te worden in de toekomst. “Zaken komen en gaan”, klinkt het. Daar heeft Van de Velde een punt, al blijft het maar de vraag of de trendy nieuwkomers voldoende originaliteit hebben om te overleven op langere termijn. ‘Meer beleving’ is de toverformule anno 2020 en wat dat betreft legt Liefst Leuven de vinger op een stinkende wonde: de Bondgenotenlaan. Ooit een fiere laan met een ‘grandeur’ die zijn gelijke niet kende maar nu een oord van leegstand (15%, nvdr). Zo omschrijft Van de Velde het busverkeer in de Bondgenotenlaan terecht als een zorgenkind. De oplossing is even eenvoudig als gecompliceerd: minder busverkeer en als het even kan geen grote bussen meer. Niet simpel want De Lijn is niet van plan om de populairste bushalte van Vlaanderen – het Rector De Somerplein telt dagelijks 18.000 reizigers – zomaar op te geven. Dagelijks jaagt De Lijn zo’n 1.300 bussen door de winkelstraat. Niet meteen een recept om de beleving te verhogen. Achter de schermen barsten er momenteel tal van hoofden om de Bondgenotenlaan haar ‘grandeur’ van weleer terug te geven, onder meer door de voetpaden en de weg gelijk te trekken in het deel dat aansluit op de Grote Markt. Goed idee maar slechts een pleister op de wonde. Het stadsbestuur zou de moed moeten hebben om de Bondgenotenlaan én de Grote Markt volledig verkeersvrij te maken met een gratis shuttlebusje dat heen en weer rijdt tussen de Sint-Pieterskerk en het station. Of ook: de Bondgenotenlaan heeft alle ingrediënten om uit te groeien tot een mini-Ramblas maar het gerecht komt er voorlopig niet uit. Het is een kwestie van gezond boerenverstand en laat de nieuwe schepen van Handel nu toevallig een sympathieke patattenboer uit Wilsele zijn met een frisse blik op Leuven. Als de schepen deze steen weet te verleggen dan zou het bij wijze van spreken zomaar kunnen dat de handelaars ervoor gaan pleiten om het beschermde standbeeld van Justus Lipsius van zijn sokkel te halen en er eentje van Johan Geleyns (CD&V) in de plaats te zetten.

Bart Mertens

Over de auteur

Kirsten Bosmans

Kirsten Bosmans