Bewoners autoluwe Oaselaan zijn ontevreden

Ann Peeters
9 maanden geleden
door Ann Peeters

De autoluwe Oaselaan is heraangelegd en geopend voor werfverkeer, zonder dat de bewoners hiervan op de hoogte werden gesteld. Ze vragen aan Stad Leuven om de verkeersveiligheid in hun straat te garanderen en om hen te informeren over wat er gaande is.

De Oaselaan is een autoluwe straat gelegen te Leuven en Bierbeek. Een tussenliggend veld deelt de straat in twee. Enkel een kleine weg door dit veld, toegankelijk voor fietsers en voetgangers, verbindt beide delen van de straat met elkaar. Beide delen van de straat zijn doodlopend en autoluw. “De straat kent dagelijks veel fiets- en wandelverkeer. Pendelaars en schoolgaande kinderen komen langs deze weg op een aangename en veilige manier op hun bestemming. De straat maakt ook deel uit van een fietsknooppuntroute (86 en 87) waar vele fietsers in het voorjaar en in de zomer volop van genieten. Een ideaal biotoop voor de zwakke weggebruiker en een erg aangename omgeving om te wonen”, zeggen de bewoners.

In de ochtend van  7 maart 2019 werd hier plots verandering ingebracht. “Een aannemer startte in opdracht van de stad Leuven met het verbreden van de kleine veldweg. Wij wisten van niets en hadden geen enkele communicatie ontvangen. Beide delen van de straat zijn nu verbonden met een brede veldweg bedoeld voor zwaar werfverkeer. Een werf ligt echter niet meteen in de buurt. In de vooravond van 7 maart reed het eerste zware werfverkeer al door de tot dan autoluwe straat.”

De bewoners klagen aan dat ze op geen enkele manier geïnformeerd of geraadpleegd werden over deze ingreep. Er werd bovendien geen vergunningsaankondiging of bekendmaking geplaatst. “Wij dienden zelf contact op te nemen met de instanties om uit te zoeken wat er gaande was. Tot op heden hebben we nog steeds geen antwoord of reactie van de stad Leuven ontvangen.”

De inwoners van de Oaselaan stellen zich niet alleen vragen bij de rechtsgeldigheid van deze werken, maar uitten aan het einde van de krokusvakantie hun grote bezorgdheid over de verkeersveiligheid van de situatie. “Een stroom van zwakke weggebruikers in een smalle straat combineren met een stroom van zwaar werfverkeer zonder bijkomende maatregelen of signalisatie, lijkt niet meer van deze tijd. De stad Leuven, die zich steeds meer als fietsstad profileert, lijkt er anno 2019 toch in te slagen. We betreuren ook de negatieve impact van deze ingreep op ons leefcomfort. De (klein)kinderen van de gezinnen die tot heden rustig en onbezorgd op straat konden spelen, dienen plaats te maken voor werfverkeer dat van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat door de straat rijdt, ook in het weekend.”

“Wij vragen de Stad Leuven om dringend een einde te maken aan deze onevenwichtige situatie en duidelijk te communiceren naar de inwoners van onze straat.”

Over de auteur

Ann Peeters

Ann Peeters