ANPR-camera’s: 1.300 (!) overtredingen in één week

Kirsten Bosmans
1 maand geleden
door Kirsten Bosmans

De Leuvense ANPR-camera’s draaien vanaf maart op volle toeren. Tijdens de testweek werden 1.300 bestuurders alvast betrapt op een overtreding door één van de 34 exemplaren in de binnenstad, al komen daar geen effectieve boetes van.

Leuven heeft zoals aangekondigd 34 ANPR-camera’s geïnstalleerd in de binnenstad. Het doel? Bestuurders betrappen die zich niet houden aan de autovrije zone of die een straat inrijden waar ze niet mogen komen. De testweek was alvast veelbelovend, al kan je dat woord op verschillende manieren interpreteren, afhankelijk van het feit of je een betrapte bestuurder of de behoeder van de stadskassa bent. Liefst 1.300 overtredingen werden geregistreerd door de slimme camera’s, nota bene op één week tijd. Die cijfers raakten pas nu bekend maar de testweek dateert wel al van juni vorig jaar. Volgens schepen van Mobiliteit David Dessers (Groen) is het alvast niet de bedoeling om de mensen geld uit de spreekwoordelijke zakken te kloppen. “Wie niets verkeerd doet, krijgt geen boete”, klinkt het. “En na de derde boete zijn de mensen wel geleerd en begaan ze de overtreding niet meer. Het aantal boetes zal dus in dalende lijn gaan na verloop van tijd. Wat ons betreft mogen die camera’s op termijn zo weinig mogelijk opbrengen want dat zou betekenen dat er weinig of geen overtredingen meer worden begaan in Leuven.” Een blik op de meerjarenbegroting vertelt een andere versie van het verhaal want in 2020 en 2021 verwacht de stad Leuven dat de boetes jaarlijks net iets meer dan 8 miljoen euro zullen opleveren. Voor de volgende jaren van de legislatuur gaat men uit van een opbrengst die een half miljoen euro lager ligt maar van een vermindering die zich jaar na jaar doorzet is dus geen sprake in de meerjarenbegroting. Bijgevolg liggen er twee scenario’s op de tafel: ofwel blijven heel wat bestuurders hardleers en klopt de begroting ofwel leren de bestuurders snel bij en zit de stad Leuven met een gat in de begroting na verloop van tijd. “In dat geval zullen we elders op zoek moeten gaan naar inkomsten want de rekening moet uiteraard wel kloppen op het einde van de rit”, zegt schepen Dessers. Feit is wel dat de geregistreerde overtredingen voorlopig niet leiden tot een boete. Pas vanaf maart gaan de ANPR-camera’s registreren en dat is niet onlogisch want de signalisatietotems zijn nog niet geïnstalleerd. Er komt ook een overgangsperiode zonder effectieve boetes. Bij oppositiepartij N-VA wordt alvast gepleit voor een clemente aanpak vanuit de stad Leuven. “Wij pleiten ervoor om mensen eerst een waarschuwing te geven bij een eerste overtreding”, klinkt het. Feit is dat Leuven in de perceptie van sommige mensen nu al wordt gezien als een boetestad en een eerste overtreding door de vingers zien bij wijze van waarschuwing zou een wereld van verschil kunnen zijn voor die perceptie. Wettelijk gezien geen sinecure volgens de stad Leuven en bovendien verandert enkel de manier van handhaven en niet de verkeerssituatie op zich. Een gemiste kans? Misschien wel want handelsstad Leuven verdient eigenlijk wel een beter imago als het over verkeer en parkeren gaat.

Bart Mertens

Over de auteur

Kirsten Bosmans

Kirsten Bosmans