Aarschotsesteenweg in Wilsele al vanaf 5 augustus afgesloten

Ann Peeters
5 maanden geleden
door Ann Peeters

Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft in samenspraak met de stad Leuven en de lokale politie beslist om de Aarschotsesteenweg aan de Duitse Brug vroeger af te sluiten dan aanvankelijk was voorzien, namelijk op 5 augustus in plaats van begin oktober.

Door de afsluiting vroeger door te voeren, kunnen de werken aan de nutsleidingen op een eenvoudigere manier uitgevoerd worden. Dit heeft als gevolg dat de afsluiting in totaal een maand minder lang zal duren en één maand van de afsluiting tijdens de zomervakantie plaatsvindt waarin de verkeersdruk lager ligt. De Aarschotsesteenweg zal volgens de huidige planning eind december opnieuw opengesteld worden (volgens de oorspronkelijke planning werd de Aarschotsesteenweg afgesloten van oktober 2019 tot april 2020). Tijdens de afsluiting wordt het verkeer omgeleid via de E314.

Puzzelwerk
Peter Vanderheyden van het Agentschap Wegen en Verkeer, de projectmanager van de projectkoepel “Leuven Noord” (zie www.leuvennoord.be voor een overzicht) licht toe: “Een werf als deze is puzzelwerk. Je moet alles in een logische volgorde uitvoeren. Wij kunnen bijvoorbeeld geen fietspad aanleggen als eronder nog leidingen moeten komen. Ook het weer speelt een belangrijke rol, want bepaalde ingrepen kan je niet uitvoeren als het vriest of regent. Hier was het oorspronkelijke plan om in een eerste fase de nutsleidingen in een grote koker te leggen onder de nieuwe, nog aan te leggen rijweg. Om deze koker te kunnen bouwen, moesten eerst alle nutsleidingen tijdelijk vanuit de ondergrond verplaatst worden naar een bovengrondse “leidingenbrug” (een brug alleen voor leidingen) boven de rijweg. Het verkeer zou dan nog tot begin oktober via de Aarschotsesteenweg kunnen rijden. Nu gaan Fluvius en Telenet de leidingen direct in een nieuwe definitieve ondergrondse sleuf leggen waardoor de werken in totaal een maand minder lang zullen duren. Om dit te kunnen doen, moet de aannemer al in augustus beginnen, want de waterdichting van deze nieuwe constructie aanleggen kan hij niet tijdens de wintermaanden.”

Cruciale leidingen voor Danone
Wegen en Verkeer benadrukt dat de leidingen van Fluvius heel belangrijk zijn voor de energievoorziening en de economie van de regio. In de bundel aan nutsleidingen die onder de brug liggen, zitten onder andere grote doorvoerleidingen die cruciaal zijn voor de energiebevoorrading van de Danone-fabriek in Rotselaar.

Aarschotsesteenweg schuift op
Wegen en Verkeer zal van 5 augustus tot eind dit jaar de Aarschotsesteenweg opschuiven (een zogenaamde “hertracering”) zodat hij onder de nieuwe spoorbrug loopt die enkele jaren geleden al gebouwd werd, naast de Duitse Brug. Het deel van de Aarschotsesteenweg onder de Duitse Brug wordt omgevormd tot een dubbelrichtingsfietspad.
Naast de Aarschotsesteenweg, onder het viaduct van de E314 in Wilsele, bouwt Wegen en Verkeer van april 2019 tot maart 2020 vier nieuwe pijlers in het kader van de verbreding van het viaduct van Wilsele.

Ook afrit Herent verlengen in augustus
Vanaf 5 augustus start Wegen en Verkeer ook met een ander deelproject van Leuven Noord: de verlenging van de afrit Herent (nr. 18) van de E314 voor het verkeer vanuit Brussel. Tijdens de ochtendspits staat deze afrit helemaal toe vanaf het kruispunt met de Mechelsesteenweg (N26) tot op de snelweg. Die filevorming is gevaarlijk voor kop-staart-aanrijdingen en vertraagt het doorgaand verkeer richting Lummen. Van 5 tot 30 augustus zal Wegen en Verkeer de afrit Herent met 250 meter verlengen om het verkeer op deze locatie vlotter en veiliger te laten verlopen tijdens de ochtendspits. Tijdens de werken blijft de afrit Herent (nr. 18) altijd open voor het verkeer. De afrit wordt enkel tijdelijk versmald en ingekort om de nodige werken te kunnen uitvoeren.

Over de auteur

Ann Peeters

Ann Peeters