3 grote studentenverenigingen onderteken DRINKiQ Pact

3 oktober 2019 | 13u03 | Gepost door redactie
3 grote studentenverenigingen onderteken DRINKiQ Pact
Ekonomika (Leuven), Politeia (Gent) en Sofia (Antwerpen) lanceren samen een sensibiliseringsactie voor verantwoord alcoholgebruik.
Het bericht 3 grote studentenverenigingen onderteken DRINKiQ Pact verscheen eerst op Leuven Actueel.

Donderdag 3 oktober 2019 ondertekenden studentenverenigingen Ekonomika (Leuven), Politeia (Gent) en Sofia (Antwerpen) het DRINKiQ Pact om overmatig alcoholgebruik bij studenten te voorkomen. Elke vereniging zal doorheen het academiejaar 2019-2020 een eigen campagne uitrollen om studenten te informeren en te sensibiliseren over de effecten van alcoholmisbruik. Om dit te bewerkstelligen krijgen ze de steun van drankenproductent Diageo. Het internationale DRINKiQ-programma van Diageo wil mensen helpen bij het maken van geïnformeerde, verantwoorde keuzes over drinken op een matige manier. Dit doen ze zowel via een informatieve website als een online DRINKiQ-quiz, die via een tiental vragen peilt naar je kennis over de effecten van alcohol.

Helft studenten heeft verhoogd riscico op problematisch alcoholgebruik

Campagnes die erop gericht zijn het alcoholbewustzijn bij studenten te verhogen zijn erg belangrijk. Uit een studie van de VAD uit 2017 blijkt dat een meerderheid van de studenten gemiddeld minder dan tien glazen per week drinkt en dus daarmee de richtlijn voor ‘aanvaardbaar gebruik’ van VAD en de Hoge Gezondheidsraad naleeft. Maar toch heeft dus ook bijna de helft van de studenten een verhoogd risico op problematisch gebruik. Sensibiliseren blijft dan ook belangrijk en deze worden volgens het rapport best gericht naar de studenten zelf en de studentenverenigingen.

Pauline Rooryck, voorzitster Sofia vzw Antwerpen, over de campagne: “We willen onze medestudenten ervan bewust maken dat een avondje stappen ook tof is zonder overmatig alcoholgebruik, voor jezelf, voor je vrienden en voor de buurtbewoners. We willen zeker geen taboe creëren rond de consumptie van alcohol, maar toch de studenten er bewust van maken dat er ook lekkere non-alcoholische alternatieven zijn zoals bijvoorbeeld een mocktail op een feestje. We hebben vorig jaar aan de lijve ondervonden wat de gevolgen zijn van overmatig alcoholgebruik tijdens evenementen. We hopen dan ook om met deze DRINKiQ-jaarcampagne meer impact te genereren dan met losse ad-hoc communicaties. We appreciëren dan ook hulp vanuit de sector en hebben een fijne samenwerking met Diageo kunnen opzetten. Ook de steun die we dit jaar krijgen van de Decaan, prof. Dr. Frederik Swennen, en van de Rector, prof. Dr. Herman Van Goethem, is voor ons heel belangrijk.”

Mentaliteitsverandering als ultieme doel

De 3 verenigingen werkten de afgelopen maanden hard aan de uitwerking van hun eigen campagneplan met het oog op een duurzame mentaliteitsverandering onder hun leden en studenten. Zo heeft de Leuvense vzw Ekonomika bij het opstellen van hun jaarkalender op verschillende belangrijke momenten ruimte voorzien voor de DRINKiQ-boodschappen uit de tools van Diageo. Maarten De Winter, preases Ekonomika Leuven: “Studenten hoeven een avondje uit niet dronken te beëindigen. Dat willen we duidelijk maken aan de hand van DRINKiQ-boodschappen op digitale schermen, posters en banners in onze fakbar en op evenementen, vooral daar waar alcohol wordt geschonken. Daarnaast proberen we ook via specifieke acties bij te dragen aan een mentaliteitsverandering. Zo zullen we afstappen van de traditionele drinkcompetities. In de plaats plannen we een beloning voor studenten die goed scoren op de DRINKiQ-quiz.”

Offline én online

Ook studentenvereniging Politeia zal dit academiejaar een sensibiliseringscampagne opzetten in hun thuisstad Gent. In hun jaarplan werd speciale aandacht besteed aan social media. Bjarne Keytsman, praeses Politeia Gent: “Studenten brengen dagelijks uren door op social media. In ons jaarplan hebben we daarom bewust extra veel aandacht besteed aan deze online communicatiekanalen om de DRINKiQ-boodschappen te delen. Daarnaast willen we actief tonen hoe je verantwoord feest door bijvoorbeeld non-alcholische alternatieven in beeld te brengen, zoals de DRINKiQ-mocktail, door een zogenoemde ‘Tournée Moderée’ in ons stamcafé te geven met gratis frisdrank of chips, of door te tonen dat we van tevoren iets gaan eten met het hele team. Zo willen we meehelpen om het stigma van ‘zuipbendes’, dat vaak ten op studentenverenigingen plakt, weg te werken.”

 

Het bericht 3 grote studentenverenigingen onderteken DRINKiQ Pact verscheen eerst op Leuven Actueel.

Lees meer over