Wouter Van Melkebeek "Leuvenactueel.be is grootste lokale nieuwssite van Leuven"

Interview
Kirsten Bosmans
1 week geleden
344 Views
door Kirsten Bosmans

Het digitale broertje van Leuven Actueel mag dit jaar zes kaarsjes uitblazen. In die jaren groeide leuvenactueel.be uit tot de grootste en meest toonaangevende lokale nieuwssite van Leuven. Met meer dan 7.500 gepubliceerde artikels en 50.000 bezoeken per maand mag de site zich terecht de polsslag noemen van al wat leeft in Leuven. En daar blijft het niet bij. Wouter Van Melkebeek, gedelegeerd bestuurder van Primetime Communication Group en oprichter van de website, plant verschillende nieuwe formules in het najaar en zoekt vijf structurele partners om mee te delen in het succes van leuvenactueel.be.

Wouter, hoe lang is leuvenactueel.be al online?

“We zijn op 13 oktober 2011 gestart met de huis-aan-huiskrant Leuven Actueel, en onmiddellijk hebben we daar een website aan vastgekoppeld. De bedoeling was om het dagelijkse nieuws uit Leuven te posten op de site, en in de printversie meer diepgaande artikels op te nemen. Dat is vandaag nog altijd het geval. Maar print en site hebben één ding gemeen: ze zijn de polsslag van wat er gebeurt in Leuven. Mensen die wonen, leven en werken in Leuven komen bij ons alles te weten over wat er in hun buurt leeft.”

Hoe scoort leuvenactueel.be in vergelijking met andere lokale nieuwssites?

“Heel goed. Meer zelfs, we mogen leuvenactueel.be met recht en reden de grootste regionale nieuwssite van Leuven noemen. In zes jaar tijd zijn er al meer dan 7.500 artikels (iedere dag 3 tot 4 berichten) op gepost, dat doet geen enkele andere lokale nieuwssite ons na. Ook onze bezoekerscijfers liggen uitzonderlijk hoog. Elke maand krijgen we meer dan 50.000 bezoeken op onze site, een cijfer dat nog dagelijks toeneemt. Ten opzichte van 2016 zijn we dit jaar 30 procent gestegen in bezoeken, en hebben we 40 procent nieuwe bezoekers. Daarnaast verzenden we wekelijks naar meer dan 10.000 abonnees een nieuwsbrief met de laatste nieuwsberichten van de site.  Er zijn ook nog eens 3.000 abonnees die de nieuwsbrief van Oost-Brabant Onderneemt in hun mailbox krijgen. Dat is een deelsite van leuvenactueel.be waar economisch nieuws op wordt gebundeld. Hiermee spreken we vooral ondernemers en zelfstandigen aan.”

Hebben jullie ook de trein van de sociale media gehaald?

“Uiteraard. Leuvenactueel.be is sterk verbonden met Facebook en Twitter. Bijna de helft van onze bezoekers komt bij ons terecht via de sociale media. Je kan dus gerust stellen dat de sociale media in grote mate hebben bijgedragen aan de groei van de site. Op Facebook hebben we zelfs meer dan 11.000 volgers. Ook op dat vlak zijn we één van de koplopers.”

Wie zijn die bezoekers van leuvenactueel.be precies?

“We hebben een heel uiteenlopend publiek, maar er is één rode draad. Mensen die ons volgen, hebben interesse in Leuven. Ze vinden de stad belangrijk, ze willen weten wat er gebeurt, en daar helpen we hen graag een handje bij. We merken ook dat onze bezoekers vooral uit de ruime regio rond Leuven komen. 90 procent van onze volgers op Facebook komt uit Oost-Brabant.”

Hoe ziet de toekomst er voor leuvenactueel.be uit?

“We blijven niet op onze lauweren rusten, zoveel is zeker. Ook al draait het momenteel heel goed, toch willen we nóg meer en nóg beter doen. Daarom starten we in het najaar van 2017 en in 2018 met een aantal nieuwe formules rond videoredactie. Daarnaast zullen we een aantal nieuwe rubrieken lanceren en bereiden we ons en onze bezoekers grondig voor op de gemeenteraadsverkiezingen van volgend jaar. 2018 wordt een druk nieuwsjaar, en daarom willen we nog sneller inspelen op wat er gebeurt.”

Met andere woorden: leuvenactueel.be heeft een drukke periode voor de boeg?

“Absoluut, maar zo hebben we het graag. Ons team werkt elke dag hard om zo snel en zo volledig mogelijk in te spelen op het nieuws. We zijn dan ook blij te merken dat de mensen dit appreciëren. Het succes van onze site willen we trouwens delen met anderen. Daarom zijn we momenteel op zoek naar vijf structurele partners die, in ruil voor een vast bedrag, een heel jaar exposure krijgen op de site. Gezien de positieve cijfers van onze site kunnen ze er alvast op aan dat hun boodschap bij een zeer ruim publiek terecht komt.”

 

Over de auteur

Kirsten Bosmans

Kirsten Bosmans

Commentaar