Winkeliers moeten mee met hun tijd E-commerce is de toekomst, afstappen van klassieke openingsuren

2 jaar geleden
 door iadmin
38 Views
door iadmin

“Nog te veel winkeliers kleuren netjes binnen de lijntjes van de klassieke openingsuren en staan mijlenver van het online gebeuren. Zij hebben over 10 jaar nauwelijks of geen toekomst meer”, waarschuwt UNIZO-topman Karel Van Eetvelt.

De ondernemersorganisatie wijst op de harde cijfers. Het aantal zelfstandigen in de distributie is op 15 jaar tijd gedaald van 154.000 naar 89.000. De leegstand nam op 6 jaar tijd toe met maar liefst 70 procent. En intussen is ook de internetverkoop in opmars. Vandaag spenderen consumenten een tiende van hun budget online, over een paar jaar zal dat verdubbelen. Driekwart daarvan gaat naar buitenlandse webshops. “In Vlaanderen heeft maar 1 op 3 ondernemers een webshop. Dat is veel te weinig, consumenten hebben hier te weinig aanbod”. Volgens de ondernemersorganisatie moeten handelaars veel meer inzetten op het online gebeuren. Ook moeten ze hun mentaliteit drastisch wijzigen. “Vandaag kan je al open zijn tot 20u., op vrijdag tot 21u. Toch sluit quasi iedereen om 18u. of om 18.30u. Zo loop je een groot deel van je werkende klanten mis, die maar al te graag nog na 18.30u. iets zouden willen kopen”. UNIZO is wel heel duidelijk. Een uitbreiding van de klassieke openingsuren is niet aan de orde. “Handelaars hebben nu al mogelijkheden genoeg om langer en meer open te zijn, maar maken er te weinig gebruik van”. De ondernemersorganisatie gaat haar leden komend werkjaar hierin volop ondersteunen en begeleiden.

Wie wel aan e-commerce doet, doet dit volgens UNIZO vandaag noodgedwongen “met de handen op de rug gebonden”. Ons land heeft op veel vlakken een te strenge regelgeving die o.a. de ontwikkeling van e-commerce afremt. Daardoor kunnen onze webshops niet opboksen tegenover buitenlandse webshops. “Het is een utopie te denken dat Chinese of Amerikaanse webshops zich aan onze Belgische regels  houden”. De regering neemt initiatieven om de mogelijkheden voor e-commerce – bv. op het vlak van nachtwerk – te verruimen. UNIZO spoort de regering aan om de achterstand van onze Belgische webshops op de buitenlandse snel weg te werken.

Begeleiding

UNIZO organiseert workshops over het opstarten van een webshop, ze biedt eerstelijnsadvies, verstuurt nieuwsbrieven, bracht de adviespocket ‘Ik start met een webshop’ uit en organiseert jaarlijks een e-commercebeurs. Daarnaast heeft UNIZO het e-commercelabel. Het label bevat begeleiding over de juridische aspecten van hun webshop. Enkel wie aan strenge vereisten voldoet, komt in aanmerking voor het label, die voor de consument als kwaliteitsgarantie fungeert. www.unizo.be/ecommercelabel

Over de auteur

iadmin