Vlaming staat open voor nieuwe technologie maar is bezorgd om privacy

Stefan Van de Weyer
2 jaar geleden
185 Views
door Stefan Van de Weyer

Zeventig procent van de Vlamingen vindt dat technologie een grote rol in hun leven speelt, dat blijkt uit een bevraging bij duizend Vlamingen van Voka en onderzoekbureau iVox uit Leuven. Wel vreest twee derde van de ondervraagden voor privacyproblemen. “De Vlaming omarmt technologie, en daar moeten bedrijven in de toekomst meer op inspelen” aldus Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder Voka.

Uit het onderzoek leren we dat 70% van de Vlamingen vindt dat technologie een grote rol in hun leven speelt. Voor jongeren is dat zelfs 80%. Het vertrouwen in technologie is ook groot. 70% meent dat technologie belangrijke problemen kan oplossen. Opvallend hier is dat ouderen een groter geloof in technologie hebben dan jongeren. Driekwart van de Vlamingen is op de hoogte van de nieuwste technologische trends.

De bevraging bekeek ook hoe open Vlamingen staan tegenover nieuwe technologieën. Maar liefst driekwart wil wel met een elektrische wagen rijden. Bij jongeren is dat zelf 83%. Nog grote verschillen tussen jongeren en ouderen vallen op te meten bij het gebruik van robotica. 60% staat open om meer robotica in het huishouden te gebruiken. Bij jongeren is dat maar liefst drie op vier.  Ook een opvallend cijfer is dat jongeren veel meer dan ouderen zich niet meer zouden bezig houden met de weg  (en iets anders gaan doen) indien auto’s automatisch zouden rijden.

Een groot aantal Vlamingen vreest wel dat de nieuwe technologie een gevaar voor de privacy vormt. Tweederde vreest hiervoor. Er zijn hier geen leeftijdsverschillen. Wel is er een verschil in de bereidheid om privacy op te geven voor een betere dienstverlening. Ouderen zijn hier meer toe bereid dan jongeren. Die ouderen vertrouwen de overheid ook beter als het over het opslaan van gegevens gaat.  Jongeren zijn dus duidelijk kritischer over privacy dan ouderen. Ze kennen de technologie beter waardoor ze ook de gevaren beter zien.

43% van de Vlamingen geeft aan dat ze nieuwe producten met een virtual reality bril willen uittesten, bij jongeren is dat maar liefst 60%. Dat is een interessante vaststelling voor producenten en verkopers van traditionele producten. Virtual reality applicaties zullen een grotere rol in het verkoopsproces gaan spelen.

We peilden ook hoe Vlamingen tegenover de trend van mass customisation staan, het op maat maken van tal van producten. 41% zegt dat ze bereid is om meer te betalen voor een op maat gemaakt product. Meubels, schoenen en kledij zijn hier het populairst. 63% zegt ook dat ze graag hun producten meer zelf zouden samenstellen. Dus het lijkt dat maatproductie dankzij nieuwe technologie een grote afzetmarkt kan vinden.

Over de auteur

Stefan Van de Weyer

Stefan Van de Weyer