Vlaamse steun maakt 13 fietsprojecten mogelijk in Vlaams-Brabant

Kirsten Bosmans
9 maanden geleden
door Kirsten Bosmans

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts investeert 1,2 miljoen euro als hefboom voor 13 Vlaams-Brabantse fietsprojecten met een totale investeringswaarde van 6 miljoen euro. “Vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen wil ik alle politieke partijen stimuleren om fietsinvesteringen in het verkiezingsprogramma en het lokale bestuursakkoord te schrijven”, zegt Weyts. “Vlaanderen staat klaar om te ondersteunen”.

Vlaanderen investeert de komende jaren een historisch hoog bedrag in fietsinfrastructuur: elk jaar wordt de (lang onbereikbare) kaap van 100 miljoen euro gerond. Dit jaar worden er zelfs voor 110 miljoen euro fietsinvesteringen vastgelegd. Maar 60 procent van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF, goed voor 12.000 kilometer) ligt op wegen in lokaal beheer. Vlottere en veiligere verbindingen voor fietsers kunnen er dus alleen maar komen als ook de lokale besturen investeren in nieuwe fietsinfrastructuur. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts ondersteunt lokale fietsinvesteringen via het Fietsfonds.

Weyts put nu 1.267.702 euro uit het Fietsfonds als hefboom voor 13 Vlaams-Brabantse fietsprojecten met een totale investeringswaarde van 6.013.855 euro. De rest van de rekening wordt betaald in andere subsidieschijven en ook de provincie Vlaams-Brabant en de lokale besturen zelf betalen mee. Een blikvanger is de fietsontsluiting van de site Gasthuisberg in Leuven.

Deze subsidieronde bevat ook de eerste twee lokale dossiers die voor de helft gefinancierd zullen worden door de Vlaamse overheid. Het gaat om de aanleg van nieuwe fietspaden in de M. Noëstraat en de Waversebaan in Oud-Heverlee. Vroeger betaalde Vlaanderen maximaal 40 procent van de kosten, maar Weyts besloot vorig jaar om het Vlaamse aandeel te verhogen om de investeringsdrempel voor lokale besturen te verlagen. “Te veel fietsinvesteringen worden uitgesteld omdat ze net te veel kosten voor het gemeentebestuur”, zegt Weyts. “Ik wil het voor gemeenten makkelijker maken om “ja” te zeggen  en moeilijker om “nee” te zeggen tegen nieuwe fietsinfrastructuur. Dit zijn de eerste twee projecten die onder de nieuwe regels vallen, maar vanaf nu zullen we steeds meer projecten zien met 50 procent Vlaamse financiering”.

In de Leuvense regio gaat het om de volgende projecten:

Leuven Brugbergpad (fase 1): totale kost 139.175,99 euro – Vlaamse bijdrage 27.835,20 euro

Leuven Brugbergpad (fase 2): totale kost 139.175,99 euro – Vlaamse bijdrage 27.835,20 euro

Leuven Terbankstraat: totale kost 275.136,88 euro – Vlaamse bijdrage 55.027,38 euro

Oud-Heverlee Dassenstraat: totale kost 312.783,36 euro – Vlaamse bijdrage 78.195,84 euro

Oud-Heverlee M. Noëstraat: totale kost 240.292,30 euro – Vlaamse bijdrage 62.323,19 euro

Oud-Heverlee Waversebaan: totale kost 700.548,91 euro – Vlaamse bijdrage 175.137,23 euro

Holsbeek Bruul en Gravenstraat: totale kost 404.185,93 euro – Vlaamse bijdrage 80.837,19 euro

N-VA Holsbeek reageert alvast enthousiast over de financiële steun voor fietspaden in de Bruul en Gravenstraat: “De verkeersdrukte is de laatste jaren exponentieel toegenomen. Ook in Holsbeek merken we dat de verkeersdrukte gevoelig gestegen is als gevolg van het verkeersinfarct op de E314 en van het verkeer dat alternatieve routes probeert te vinden. Ingrepen in het mobiliteitssysteem moeten niet alleen de doorstroming van het verkeer en de bereikbaarheid verbeteren, maar tegelijkertijd ook de leefbaarheid en de veiligheid bewaken,” zegt lijsttrekker Jo Vanmechelen.

Over de auteur

Kirsten Bosmans

Kirsten Bosmans