Huldenbergse ijsjesmaker krijgt authenticiteitslabel

Stefan Van de Weyer
2 maanden geleden
door Stefan Van de Weyer

Met het authenticiteitslabel Handmade In Belgium wil UNIZO de makers van authentieke en ambachtelijke kwaliteitsproducten in de kijker zetten. Hun producten maken het verschil voor de moderne consument. Met het HIB-label wil UNIZO de moderne en traditionele ambachtsman of -vrouw verenigen in een community. Onlangs werd het label uitgereikt aan Kristof De Bois en Leen Verhoogen van nICE!. Zij worden UNIZO-ambassadeur van HIB.

Het concept nICE! kende zijn start op 4 juni 2015 via een pop-up winkel in Huldenberg. Sindsdien is de firma blijven groeien, met onder andere een nieuw productie-atelier begin 2016, gevolgd door een tweede ijssalon in Overijse. nICE! – Roomijs & Sorbet produceert en verkoopt room- en sorbetijs dat op artisanale wijze wordt bereid. Dagelijks bieden zij minimaal twintig smaken ijs aan in hun eigen vitrine, maar ook leveren zij aan de lokale retailzaken, horeca,…

nICE! bouwde bijgevolg op enkele jaren tijd een lokaal sterke merknaam op die voor de consument synoniem staat met kwalitatief room- en sorbetijs. Meer weten over nICE! ? https://www.n-ice.be/

Kenmerken om het HIB-label in ontvangst te mogen nemen:

  • De ambachtsman is zelfstandige in hoofdberoep in België.
  • De ambachtsman heeft maximum 25 (voltijdse) werknemers in dienst.
  • Het maakproces gebeurt voor minstens 50% met de hand.
  • De ambachtsman beheerst zelf het volledige maakproces (van A tot Z).
  • Er is een duidelijke link met België: productie/lokale producten/…
  • Een substantieel deel van het assortiment is handgemaakt.
  • De ambachtsman creëert een product met een zekere nutsfunctie.
  • De ambachtsman creëert een uniek product met zijn ‘handtekening’.
  • Het maakproces betreft productie, restauratie of transformatie.
  • De ambachtsman werkt eerder op kleine schaal en streeft naar kwaliteit.
  • De ambachtsman heeft zijn kennis en vaardigheden aangeleerd door opleiding en ervaring.
  • Het gaat om maatwerk, geen massaproductie.
  • De ambachtsman werkt met kennis en bovenal met passie.
  • De ambachtsman is zich goed bewust van zijn materiaalkeuze/grondstoffen.

Over de auteur

Stefan Van de Weyer

Stefan Van de Weyer