Tour de Crème 15 bedrijven promoten hoeve- en streekijs

Stefan Van de Weyer
7 maanden geleden
door Stefan Van de Weyer

De provincie Vlaams-Brabant zet met haar campagne ‘Tour de Crème’ van 1 mei tot en met 30 september het hoeve- en streekijs in de kijker.

Tour de crème is voorbeeld van korte keten

‘Een ijsje eten op de boerderij is een mooi voorbeeld van korte keten. Steeds meer mensen doen hun boodschappen niet langer uitsluitend in de supermarkt of de winkel. Er gaat niets boven een gezond en lekker streekproduct, recht van de boer of een streekproducent in de buurt’, zegt gedeputeerde Monique Swinnen.

Korte keten is een manier van verkopen waarbij er een rechtstreekse band is tussen producent en consument. Op die manier kan de landbouwer zijn prijs, de productiemethode en het aanbod zelf bepalen. Met zo’n transparant systeem is hij niet enkel een ambassadeur voor zijn product maar voor de hele korte keten. De consument krijgt in ruil verse en kwaliteitsvolle producten recht van bij de boer. Zonder veel voedselkilometers of verpakkingsafval. En bovendien ondersteunt men de lokale economie.

IJs recht van bij de boer

‘Ambachtelijk en met liefde gemaakt, met verse melk recht van de boerderij. Zo smaakt een ijsje het lekkerst’, zegt Monique Swinnen, gedeputeerde voor land- en tuinbouw. ‘Met onze campagne ‘Tour de Crème willen we, als streekmotor van de plattelandsbeleving, het hoeve- en streekijs in de kijker zetten. We hopen dat Vlaams-Brabanders en toeristen tijdens hun uitstappen zo’n hoeve-of streekijsje gaan eten in één van de vele boerderijen’.

Tour de Crème bundelt 15 bedrijven die ijs aanbieden met melk van hun eigen productie of gemaakt van melk van een naburig bedrijf. De bedrijven zijn gespreid over de hele provincie en er zitten ook enkele buitenbeentjes bij zoals ijs van schapenmelk, daarbij onder andere:

  • Het Nijswolkje in Aarschot
  • Hoeve De Peinwinning in Bekkevoort
  • Paukeshof in Herent
  • Hof Ter Vaeren in Huldenberg
  • ’t Galgenveld in Erps-Kwerps

Win 25 euro aan lekkere hoeveproducten

Al wie een hoeve- of streekijsje gaat proeven op één van de deelnemende bedrijven kan mee doen aan de fotowedstrijd op instagram met #ikenmijnijsje. De poster van de leukste, origineelste of mooiste foto maakt kans op een hoevebon van 25 euro.
Vanaf 1 mei tot en met 30 september is er maandelijks een loting.

Over de auteur

Stefan Van de Weyer

Stefan Van de Weyer