Tiense handelaars vol inspiratie na begeleidingstraject

Kirsten Bosmans
1 jaar geleden
62 Views
door Kirsten Bosmans

Vijftien handelaars in Tienen stonden met het project ‘Commerciële inspiratie’ grondig stil bij de toekomst van hun zaak. Zij kregen een leertraject met een persoonlijke coach aangeboden door UNIZO en de stad Tienen om vernieuwende acties op maat van hun zaak uit te werken.

De detailhandel evolueert snel. Internet is overal tegenwoordig. Consumentengedrag wijzigt en de technologie staat niet stil. Kort gezegd: zaakvoerders van winkels of horecazaken staan voor heel wat uitdagingen. Dat was voor de stad Tienen reden genoeg om het UNIZO-leertraject aan te bieden aan de winkeliers in Tienen. Vijftien van hen schreven zich in. Zij kregen gedurende enkele maanden een persoonlijke coach toegewezen die in contact stond met een team van experten.

Isabelle Soetaerts van hoedenwinkel Isabo in de Leuvensestraat in Tienen was één van hen. “Wanneer je al een tijdje bezig bent, merk je zelf de mindere puntjes van de zaak niet meer op. Met dit project kreeg ik de kans om eens stil te staan bij de dingen en een neutrale mening over de zaak te krijgen”, vertelt ze.

Het traject verliep in een viertal sessies waarin onder meer de uitstraling, communicatie, administratie en personeel onder de loep werden genomen. Nadien volgde een inspiratierapport op maat van de zaak, waaruit Isabelle twee punten mocht selecteren voor verdere uitwerking. Ze koos voor ‘etalage’ en ‘website’.

“Ondertussen ben ik al aan de slag gegaan met de tips die ik gekregen heb. Daar waar ik vroeger de neiging had om al mijn producten uit te stallen in de etalage, zorg ik nu voor één blikvanger die de interesse wekt. Ik breng meer kleur in de etalage en werk met verschillende hoogtes. Voor mij is de deelname aan het project zeker een positieve ervaring geweest. Je moet wel openstaan voor verbetering, maar ik kan het andere handelaars zeker aanraden.”

 

Over de auteur

Kirsten Bosmans

Kirsten Bosmans