Strategisch Commercieel Plan voor Landen ontworpen Handelaars kunnen ruimte creëren voor klanten door auto uit centrum te houden

Stefan Van de Weyer
1 week geleden
24 Views
door Stefan Van de Weyer

Na het Detailhandelsplan in Landen van 2013 is er nu een Strategisch Commercieel Plan waarbij een strategische visie werd uitgewerkt. Het is weer de bedoeling om het handelscentrum rond de Stationsstraat nieuw leven in te blazen. De opmaak van dit plan werd voor de helft gesubsidieerd door het Vlaams-Brabantse provinciebestuur.

In 2013 werd een Detailhandelsplan ontwikkeld. Daarin werd een kernwinkelgebied en de noden van de detailhandel in Landen verduidelijkt. De dienst lokale economie bekeek dit plan als leidraad om acties te organiseren en kans te maken op subsidies. Dit Strategisch Commercieel Plan werd ontwikkeld als opvolger van het Detailhandelsplan. De handelaars werden hierbij betrokken via de vzw Landen Leeft.

De eerste actie waaraan gewerkt wordt is de sensibiliseringsactie ‘Ik maak plaats voor mijn klant’ waarbij de handelaars en hun personeel aangespoord worden om niet in het kernwinkelgebied te parkeren en zo plaats te laten voor de klanten. Ook de aankoop van een geschenkbonnenautomaat kadert in het plan. Als klap op de vuurpijl is er ‘Wie Landt in Landen’, waarbij drie startende ondernemers de kans krijgen om met hulp van de stad een jaar lang een nieuwe zaak op te starten met een minimum aan kosten. De drie winnaars krijgen steun van CityD, die dit plan uitwerkte, Unizo en het stadsbestuur om zo de leegstand in het handelscentrum te weren.

 

Over de auteur

Stefan Van de Weyer

Stefan Van de Weyer