Stem Tiemen naar de Fjällräven Polar 2017

tiemen-vergeylen
Kirsten Bosmans
10 maanden geleden
85 Views
door Kirsten Bosmans

Sinds enkele jaren lijdt Tiemen Vergeylen (33) aan een ernstige vorm van ‘polar fever’. Wat begon met een trektocht door IJsland, leidde tot het oprichten van een eigen ontwerpbureau én een hip kledingmerk. Maar onderhuids bleef de lokroep van het Hoge Noorden nagalmen. Een deelname aan de Fjällräven Polar is voor Tiemen de ultieme manier om zijn honger naar (pool)avontuur te stillen.

“Al van jongs af aan ben ik steeds omringd geweest door de natuur”, vertelt grafisch vormgever Tiemen. “Buiten zijn is nog steeds heel belangrijk voor mij, zeker nu ik voor mijn job de hele dag met mijn neus voor een scherm zit.” Als het even kan, trekt hij het liefst naar gebieden ten noorden van België. Na een eerste kennismaking met IJsland in 2014 kwam Tiemen begeesterd terug naar huis. “Ik heb er zoveel inspiratie opgedaan, dat ik prompt mijn eigen ontwerpbureau WolfPackEight uit de grond heb gestampt. De adembenemende natuurpracht en de ‘nordic’ symboliek gebruik ik ook als basis voor mijn eigen kledingmerk Berserkers.”

Op 16 november startte het outdoormerk Fjällräven – Zweeds voor ‘poolvos’ – zijn jaarlijkse Fjällräven Polar-wedstrijd, met als ultieme prijs: een deelname aan een onvergetelijke poolexpeditie in het Hoge Noorden. Een team van heel gewone mensen trekt met een honderdtal sledehonden en de nodige warme kledij de Scandinavische wildernis in, voor een unieke tocht van 300 kilometer door een landschap van sneeuw en ijs. “Zo’n buitengewone ervaring staat echt helemaal bovenaan mijn bucketlist”, zegt Tiemen. “Mijn doel is dan ook de wedstrijd te winnen.”

Maar dat kan hij niet alleen. Om als winnaar van de Benelux geselecteerd te worden, moet hij ofwel in de gunst van de Fjällräven-jury vallen, ofwel rekenen op de goodwill van anderen. De deelnemer met het hoogste aantal online stemmen per land of regio is namelijk automatisch verzekerd van een plaatsje in het Fjällräven Polar-team. “Ik zal alles uit de kast moeten halen, want de concurrentie is moordend. Elk steuntje in de rug is dus welkom!” aldus Tiemen.

En die steuntjes komen alvast uit verrassende hoek. Moose in the City, de Antwerpse concept store met all things Scandinavian, moedigt haar klanten aan om te stemmen met een flyer bij elke aankoop. En niemand minder dan dé avonturier van de Lage Landen, Tom Waes, deelde zijn oproep al op Instagram en Twitter.

Ook leuk om te weten: voor elke stem die Tiemen krijgt, zal hij 3 eurocent storten voor de vzw Zwerfkat in Leuven, een van de goede doelen van de Warmste Week van Studio Brussel. En als hij 10.000 stemmen haalt, verdubbelt hij het bedrag.

Stemmen op Tiemen kan nog tot en met donderdag op http://polar.fjallraven.com/contestant/?id=175.

 

Over de auteur

Kirsten Bosmans

Kirsten Bosmans

Commentaar