Stadskantoor verbetert dienstverlening

stadskantoor
Kirsten Bosmans
6 maanden geleden
264 Views
door Kirsten Bosmans

Op maandag 16 januari verbetert het stadskantoor haar dienstverlening. Verschillende nieuwigheden worden ingevoerd: een tweede openingsavond, bezoek op afspraak, uitbreiding van het e-loket, het A-loket wordt een snelloket.

In december 2008 verhuisden de Leuvense stadsdiensten naar het stadskantoor. Gemiddeld maken zo’n 800 Leuvenaars per dag gebruik van de loketten in het stadskantoor. Reden genoeg voor het stadsbestuur om de dienstverlening op peil te houden.

Tweede openingsavond

Vanaf  16 januari zal het stadskantoor een tweede avond geopend zijn, namelijk maandagavond tot 20 uur. Tijdens de donderdagavondopening maken zo’n 1.200 Leuvenaars gebruik van de loketdiensten in het stadskantoor. Daarmee is donderdag de drukste dag van de week. De tweede drukste dag van de week is maandag, vandaar dat hiervoor werd gekozen als tweede avondopening. Een tweede openingsavond moet de Leuvenaars meer comfort geven om na de werktijd voor een verrichting naar het stadskantoor te komen.

De start van een tweede openingsavond betekent ook dat de loketdiensten in de deelgemeentehuizen verdwijnen. In de deelgemeentehuizen kon men voornamelijk terecht voor het afhalen van een eID en van GFT-stickers gedurende 3 maanden (van januari tot eind maart). Als alternatief voor het deelgemeentehuis werden extra verkooppunten bij krantenwinkels, superettes, … ingevoerd.

Extra verkooppunten GFT-stickers

Deze verandering werd begin 2016 al ingevoerd. De GFT-stickers worden gedurende de eerste 3 maanden van het jaar ook verkocht bij plaatselijke handelaars (krantenwinkels, warenhuizen, tankstations). Maar ook in het stadskantoor kan men GFT-stickers aankopen. In 2016 werden in totaal al zo’n 4.000 GFT-stickers verkocht op deze nieuwe verkooppunten. Op een totaal van 13.500 maakt dat 30 procent uit. Er werden deze eerste keer al meer GFT-stickers verkocht dan in de 3 deelgemeentehuizen samen (2.500).

Op afspraak

Om de wachttijden nog te verlagen, wordt in het stadskantoor ook overgeschakeld op een nieuw klantensysteem: er zal uitsluitend op afspraak gewerkt worden. Het afsprakensysteem is vergelijkbaar met dat van geneesheren. Men kan zien welke momenten nog vrij zijn en dan een tijdslot kiezen dat het best past. Dienstverlening op afspraak is een nieuwe tendens die al in verschillende steden met succes  wordt toegepast: Mechelen, Antwerpen, Kortrijk, Sint-Niklaas en Genk. Andere gemeenten die op afspraak werken zijn Diest, Aarschot, Ieper, Herentals, Halle en Lier.

Met kan thuis een afspraak inboeken via het e-loket of bellen (speciaal nummer 016 27 28 29) naar het stadskantoor om een afspraak vast te leggen. Dat zal het wachten tot een minimum beperken.

Afhaalloket

Het A-loket is uitgewerkt tot snelloket om documenten af te halen. Concreet gaat dit over:

  • identiteitsbewijs, rijbewijs, vreemdelingenkaart (voor de aanvraag van deze documenten is er wel een afspraak nodig)
  • badge verdwijnpaal
  • uittreksel of attest
  • vuilzakken, GFT-stickers of gratis rattenvergif
  • taxikaart
  • stadsplan

e-loket

Het e-loket werd ondertussen sterk uitgebreid zodat men attesten kan bekomen zonder naar het stadskantoor te moeten gaan: zowel aanvraag als het toesturen van de attesten gebeurt nu digitaal. In de meeste gevallen heb je het attest nog dezelfde dag in je elektronische postbus. Zo kan je tegenwoordig al online adreswijzigingen doorgeven, uittreksels en attesten van de burgerlijke stand opvragen en bouwdossiers indienen.

Ook dit systeem werd in 2016 af ingevoerd ter voorbereiding. Vandaag wordt al meer dan de helft van alle attesten via de elektronische weg aangevraagd. Adreswijzigingen worden al in 80 procent van de gevallen elektronisch gemeld.

Ook de aanvraag, aflevering en verlenging van de bewonerskaart kan van thuis uit. Deze uitbreiding van het e-loket is al ingevoerd sinds 1 maart.  Sindsdien maakten 1.560 gebruik van dit digitale platform.

Over de auteur

Kirsten Bosmans

Kirsten Bosmans

Commentaar