Speedbikes verboden in autoluwe zone

Lactueel RGB 113[2]
Bart Mertens
7 maanden geleden
493 Views
door Bart Mertens

De stad Leuven verbiedt speedbikes in de autoluwe zone. Eigenaars van zo’n snelle elektrische fiets zijn eraan voor de moeite want ook zij zijn net zoals voormalig koning auto veroordeeld tot de verkeerslussen. Of dat nu de meest verstandige beslissing is om Leuven op de kaart te zetten als een stad die het echt meent met klimaatneutraliteit is maar de vraag.

De technologische wereld staat qua mobiliteit aan de vooravond van de elektrische revolutie. In de wondere wereld der moderne stalen rossen is die elektrische revolutie al een feit. Goed nieuws voor het klimaat denk je dan maar minder goed nieuws is dat de wetgever achter loopt op de technologische ontwikkelingen met een grote grijze zone tot gevolg. Zeker als het over speedbikes gaat die tot 45 km/uur kunnen halen. Mogen die rijden op een fietssnelweg? Zijn het fietsen of eerder bromfietsen? Allemaal vragen zonder eenduidig antwoord. En dat terwijl de verkoop van speed pedelecs alsmaar stijgt en dan zwijgen we nog over monowheels, elektrische steps en hoverboards.

De stad Leuven –die naar eigen zeggen streeft naar een maximum aan propere voertuigen en een minimum aan vervuilende verbrandingsmotoren- heeft intussen een antwoord klaar. “Speedbikes worden beschouwd als een bromfiets klasse B en moeten dus net zoals de wagens de verkeerslussen volgen”, klinkt het. De Leuvense schepenen Robbeets en Ridouani, beiden sp.a, stellen dat speedbikes –in tegenstelling tot gewone elektrische fietsen- een gevaar zijn voor andere weggebruikers in de autoluwe zone. Oppositiepartij Groen stelt dan weer dat speedbikes zich net zoals iedereen aan de maximumsnelheid van 30 km/uur moeten houden om de veiligheid te garanderen, net zoals in Gent. Leuven Actueel is geneigd om die laatste stelling te volgen. Een speedbike kan dan wel 45 km/uur halen maar met een gewone elektrische fiets haal je ook vrij vlot meer dan 30 km/uur. Daarvoor moet je Eddy Merckx of Sven Nys niet zijn…Is dat dan zo veilig in de autoluwe zone waar bussen nota bene slechts 20 km/uur mogen rijden? Je kan je daar vragen bij stellen.

Conclusie: als Leuven geloofwaardig wil zijn als stad die streeft naar klimaatneutraliteit is het verbieden van speedbikes in de autoluwe zone een verkeerd signaal. Leuven zou als universiteitsstad net een voortrekker moeten zijn inzake propere mobiliteit. Bij deze dan ook een warme oproep aan de beleidsmakers op elk politiek niveau: omarm propere moderne voertuigen en verban ze niet naar de zone van voormalig koning auto.

Over de auteur

Bart Mertens

Bart Mertens

Commentaar