Retail interessanter voor brouwerij Haacht dan horeca

Stefan Van de Weyer
2 jaar geleden
door Stefan Van de Weyer

De Brouwerij Haacht verkocht in 2016 1,4 procent meer bier, deze stijging komt er vooral door de interesse uit het buitenland. Op de Belgische markt daalde de verkoop met 5,4 procent. De brouwer besliste daarom om meer bier aan de man te brengen in de retail. Vooral de abdijbieren van Tongerlo en Primuspils hinken achterop.

De totale markt kende vorig jaar een daling van om en bij de vier procent. In 2015 was dat nog 1,78 procent. In België was er een daling met 5,4 procent in het algemeen en met liefst 9,5 procent in de horeca. Dat werd deels gecompenseerd door een stijging in de kleinhandel met 4,5 procent.

Tot eind vorig jaar werkte Brouwerij Haacht voor de retail exclusief samen met Colruyt. Dat kan nu veranderen, zodat ze ook hun bier in andere supermarkten kunnen verkopen om te beginnen bij Delhaize, mogelijk volgen andere winkelketens. Ook de export is niet onbelangrijk, ze verkochten immers tien procent meer in Frankrijk en Nederland.

Over de auteur

Stefan Van de Weyer

Stefan Van de Weyer