Verkeersongevallen met gewonden en doden dalen

Stefan Van de Weyer
6 maanden geleden
527 Views
door Stefan Van de Weyer

Politie Leuven zet sinds jaar en dag sterk in op verkeer. Verkeersveiligheid is een belangrijke prioriteit binnen haar werking. Een overzicht van de resultaten van 2017.

Aantal verkeersongevallen met gewonden en doden daalt

In 2017 registreerde de politie in totaal 1.623 verkeersongevallen (1.127 pv’s + 496 rdr’s = regeling via Europees aanrijdingsformulier). Dit is een daling met 134 ongevallen of -7,6 % tegenover 2016. Dit is tevens het laagste aantal verkeersongevallen sedert 2005.

Gemiddeld betekent dit dat we 135 ongevallen per maand registreren. De maanden september en vooral oktober springen met respectievelijk 157 en 176 feiten ruim boven dit maandgemiddelde.

Bij 1.291 ongevallen bleef het bij stoffelijke schade (79,5 %). Dit is een daling met 73 ongevallen of -5,4 % t.en opzichte van 2016.

Bij 332 ongevallen was er sprake van lichamelijk letsel (20,5 %). Dit is een daling met 58 ongevallen of -14,8 % tegenover 2016. Ook verhoudingsgewijs is dit een daling (in 2016 was 22,2 % van de ongevallen een ongeval met gewonden). Bij deze 332 ongevallen met gewonden raakten in totaal 366 personen gewond, waarvan 16 zwaar.

Politie Leuven stelde het voorbije jaar geen ongevallen met doden vast (in 2016 waren er nog drie ongevallen met dodelijke afloop waarbij in totaal vijf personen om het leven kwamen).

Opmerking: er was wel één ongeval waarbij een dode te betreuren viel, maar dit werd vastgesteld door SPC (spoorwegpolitie) en zit niet in deze cijfers vervat: het betrof een voertuig dat eind januari 2017 vastraakte op de overweg aan de Remylaan en door een aankomende trein gegrepen werd. De enige inzittende liet hierbij het leven.

De grote invalswegen naar Leuven tellen de meeste feiten: Tiensesteenweg (64, +3), Naamsesteenweg (55, +8), Aarschotsesteenweg (53, +6), Diestsesteenweg (47, -19) en Tervuursevest (44, +1).

Bij 338 van de 1.623 ongevallen was minstens één kwetsbare weggebruiker betrokken (20,8 %). Dit zijn 10 ongevallen met kwetsbare weggebruikers minder dan in 2016 of een daling met 2,8 %. Nochtans is dit verhoudingsgewijs wel een toename ten opzichte van het totale aantal ongevallen (in 2016 was 19,8 % van de ongevallen een ongeval met kwetsbare weggebruiker(s)).Bij deze 338 ongevallen met kwetsbare weggebruikers waren in totaal 402 personen betrokken (278 fietsers, 70 bromfietsers en 54 voetgangers). Daarvan raakten er 254 ook gewond, waarvan 14 zwaar.

314 ongevallen deden zich in het weekend voor (19,3 %, = van vrijdag 22.00u tot maandag 06.00u). Dit is een daling met 29 ongevallen of -8,5 %. Verhoudingsgewijs is dit echter ongeveer een status quo (in 2016 was 19,5 % van de ongevallen een weekendongeval).

Politionele acties in het raam van verkeersveiligheid lonen

In 2015 werd het startschot gegeven van ons actieplan ‘storende acties zone 30’. Het bijhorende logo ‘met oog voor iedereen’ vat dit plan goed samen : politie Leuven heeft oog voor de verkeersveiligheid van alle categorieën van weggebruikers. Automobilisten, bromfietsers, fietsers, voetgangers, allemaal moeten ze de verkeersregels respecteren én vooral respect hebben voor mekaar!

Enkele cijfertjes

Omdat overdreven snelheid één van de hoofdoorzaken van verkeersongevallen is, wordt hier veel aandacht aan besteed. Het aantal flitspalen is de voorbije jaren stelselmatig uitgebreid. In 2017 werden 53.439.092 auto’s door deze vaste flitspalen gecontroleerd. Daarvan reden er 55.564 te snel (0,10 %). De anonieme flitsvoertuigen controleerden 209.720 wagens. Daarvan reden er 6.956 te snel (3,32 %).

Ook alcohol en drugs blijken vaak oorzaak te zijn van verkeersongevallen. Tijdens een hele reeks kleine en grote verkeerscontroles gericht op alcohol en drugs achter het stuur, werden 382 bestuurders betrapt die te veel hadden gedronken (473 in 2016, 433 in 2015, 394 in 2014). 26 chauffeurs waren onder invloed van drugs (49 in 2016, 47 in 2015, 19 in 2014).

Er was ook aandacht voor foutparkeerders. In totaal kregen 20.447 automobilisten die hun voertuig foutief parkeerden hiervoor een proces-verbaal (17.772 in 2016, 21.110 in 2015).

De veiligheidsgordel dragen kan je leven redden. Desondanks droegen 397 gecontroleerde bestuurders de gordel niet toen ze met de wagen reden. Zij kregen een pv (442 in 2016, 566 in 2015).

Bij de start van het nieuwe schooljaar en het academiejaar ging er extra aandacht naar de fietsers. De focus lag op het fietsen in verboden richting en in wandelzones, het gebruik van het fietslicht en het respecteren van het rode verkeerslicht. In 2017 werd extra toegekeken op het fietsen in verboden richting of in een voetgangerszone. In totaal werden 1.297 fietsers hiervoor geverbaliseerd waarvan 447 in een voetgangerszone (666 verboden richting en voetgangerszone samen in 2016, 659 in 2015).

Tijdens verschillende controles op het gebruik van fietslicht tijdens de duisternis werden 778 overtreders geverbaliseerd (1.098 in 2016, 659 in 2015). 132 fietsers werden betrapt toen ze het rode verkeerslicht negeerden en kregen hiervoor een pv (89 in 2016, 138 in 2015). Ook fietsers mogen geen gsm gebruiken tijdens het rijden. De politie verbaliseerde 65 fietsers die toch al fietsend telefoneerden (26 in 2016). Ook 448 automobilisten werden om dezelfde reden beboet.

Over de auteur

Stefan Van de Weyer

Stefan Van de Weyer