OPINIE: AB InBev kiest voor chalice-glas Geen Stella meer in 'ribbelke'

Bart Mertens
2 jaar geleden
824 Views
door Bart Mertens

Het einde van het populaire ‘ribbelke’ is nabij…Tot groot verdriet van de liefhebbers van een Stella Artois uit een ‘ribbelke’ heeft AB InBev besloten om het populaire glas uit het assortiment te halen. Uit onderzoek zou immers blijken dat Stella Artois nog beter smaakt uit een ‘chalice’. Dat is het kelkglas dat AB InBev gebruikt in het buitenland om het pilsbier in te schenken. Onvrede alom in Leuven maar de realiteit is dat reuzen soms zo groot worden dat ze hun eigen tenen niet meer kunnen zien…

Een boerke of een ribbelke? Wie al eens in een Leuvens café komt, heeft die vraag zeker al gekregen tijdens het bestellen van een Stella Artois. In de toekomst zal die vraag echter anders klinken. Een boerke of een chalice? Of de vaste klanten van de volkscafés het woord ‘chalice’ over hun lippen zullen krijgen, is nog maar de vraag. Feit blijft echter wel dat het populaire ‘ribbelke’ niet langer besteld kan worden door de cafébazen. Volgens AB InBev heeft onderzoek immers uitgewezen dat Stella Artois nog beter smaakt uit een ‘chalice’. Dat is het kelkglas dat de brouwerij al enkele jaren gebruikt in het buitenland om Stella Artois in te schenken.

stella-1In de Leuvense horeca wordt de beslissing van de biergigant op enig gemor onthaald. De klanten van de volkscafés vinden zo’n ‘chalice’ immers niet handig en bovendien te chique. “Stella Artois is een volksbier en dat tap je in een boerke of in een ribbelke”, klinkt het vastbesloten. Het klopt uiteraard dat Stella Artois in ons land -en zeker in Leuven- een volksbier is maar in het buitenland wordt Stella Artois gepromoot als een luxebier. De beslissing van AB InBev is dan ook niet zo verwonderlijk. AB InBev bekijkt de zaken internationaal en niet door een Leuvense bril. Het feit dat de hoofdzetel van de toekomstige biergigant AB InBev-Sab Miller in Leuven blijft, speelt daar geen enkele rol in. Heel wat strategische en belangrijke beslissingen worden overigens niet in Leuven maar in New York genomen.

Dat neemt echter niet weg dat de beslissing om het ‘ribbelke’ af te voeren niet op gejuich wordt onthaald in Leuven, tenslotte toch de bakermat van Stella Artois. Ook de tappers in de cafés zien nadelen. Zo is het moeilijker om verschillende ‘chalices’ tegelijk af te ruimen en de kelkglazen afwassen lijkt ook een iets meer delicate taak te worden in de toekomst. “De voetjes zouden wel eens snel kunnen breken”, aldus de kenners.

Toch raadt AB InBev de cafébazen aan om vanaf nu de ‘chalice’ te gebruiken om Stella Artois in te tappen. In de volkscafés zal die raad weinig gehoor krijgen zolang ze nog een voorraad ‘ribbelkes’ in huis hebben maar in de brasseries en de restaurants lijkt er meer bereidheid te zijn om de ‘chalice’ te gebruiken als standaard glas. Het glas is mooi en heeft dezelfde eigenschap als het ‘ribbelke’: doordat er minder contact is met de hand blijft het bier langer koel.

Biermaand LeuvenIs het dan zo dom van AB InBev om het ‘ribbelke’ definitief te vervangen door de ‘chalice’? Als je het door de bril van de volkscafés bekijkt wel natuurlijk maar in het bredere plaatje gezien is de beslissing van AB InBev niet zo ondoordacht. Steeds meer volkscafés sluiten -helaas- de deuren en worden omgevormd tot een modern café of een brasserie. Daar liggen de meeste klanten niet wakker van een ‘ribbelke’. Integendeel, heel wat mensen vinden de ‘chalice’ wel mooi.

Anderzijds, is de teleurstelling van de Leuvense volkscafés begrijpelijk? Zeker wel want hoe langer hoe meer krijgen de Leuvenaars het gevoel dat AB InBev de gevoeligheden van de ‘hometown’ niet begrijpt. De echte Leuvenaar ligt niet wakker van de locatie van de hoofdzetel, de echte Leuvenaar ligt wakker van het glas waarin men Stella Artois tapt. Het blijft maar de vraag of dat besef echt doordringt bij het management van de biergigant, uiteraard ervan uitgaande dat het protest hen ook echt bereikt. Of met andere woorden: de kans is bijzonder klein dat AB InBev zal terugkomen op haar beslissing om het ‘ribbelke’ af te voeren. De Leuvenaars zijn in de ogen van het topmanagement slechts enkele ‘boerkes’ in een heel groot vat. Valt dat te betreuren? Uiteraard, gezien de geschiedenis van Stella Artois. Kan de evolutie van het immer groeiende vat van AB InBev nog gekeerd worden? Neen, uiteraard niet. De globalisering slaat hard toe en is niet meer af te stoppen. De liefhebbers van het ‘ribbelke’ staan nu oog in oog met de internationalisering. En ze kijken met vragende ogen naar de reus AB InBev, binnenkort AB InBev-Sab Miller…wel, soms wordt een reus zo groot dat hij zijn eigen tenen niet meer kan zien. Dat is geen oordeel, dat is de realiteit anno 2016.

Over de auteur

Bart Mertens

Bart Mertens